Detta moment lägger fokus på hur man kan bli en mer medveten konsument. Här ges konkreta tips på hur man kan konsumera mer hållbart, handla mindre och vad man ska tänka på för att inte bidra till den...
På Globalamålens webbplats finns tillräckligt med information för att presentera de globala målen. Under varje mål hittar du dess delmål som mer detaljerat förklarar vad som behöver göras för att uppn...
Utmaning D handlar om att ha koll på dagens designer och mode. Vem är designern alla talar om just nu? Vilka finns det utöver de stora modehusen? Finns det historiska referenser i dagens mode? Från vi...
Förberedelser
Presentationen består av 17 blad. Under varje blad finns det anteckningar där lärarguiden finns. Där finns även tips på frågor att ställa till eleverna för att få igång reflektion och di...
Nu när eleverna fått ett litet smakprov på arbetsområdet kan du gå igenom den pedagogiska planeringen med dem. Lägg särskild vikt vid vad som faktiskt ska göras under arbetsområdet och vilka färdighet...
Detta moment utgår från en presentation på åtta blad som innehåller bl.a. nya begrepp som bör förklaras under presentationens gång så att eleverna kan ta till sig dem och börja använda dem. Du bör där...
Detta moment är skapad för att introducera arbetsområdet, känna av elevernas förkunskaper men även för att få ingång deras tankeprocess kring kläder och vänja dem vid att diskutera ihop. Frågorna berö...
Utmaning C handlar om att vidga sina vyer. Kan eleverna undersöka utomeuropeisk mode från valfri tidsepok och visa hur modet där förändrats? Kan de sedan dra paralleller till samhällsförändringar som...
Utmaning E handlar om att vara medveten om hur ens kläder tillverkas. Får den som tillverkat din tröja en hyfsad levnadslön? Har din vinterjacka riktig päls runt luvan och var kommer dunfjädrarna ifrå...
I följande klipp poängteras kunskapen om att hjärnan alltid kopplar ihop det nya man läser med något man redan kan. Det är så hjärnan lagrar information. Ibland när man redan kan mycket om ett område...