På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Forskningen ger belägg för att tillgång till skrift och engagemang för läsande och skrivande främjar litteracitet. Att maximera tillgång till skrift och läs- och skrivengagemanget hos flerspråkiga ele...
Marint kunskapscenter
Det finns mycket att upptäcka under ytan i Öresund. Som lärare är det inte alltid så lätt att veta riktigt hur man ska gå till väga eller veta vad det är man hittar.
Marint kunsk...
En läsaktivtet som sammanfattar förståelsen av innehållet av texten och som också kan fungera som diskussionsunderlag i grupp presenteras i detta resursmaterial.
Arbetsgång
Efter läst t...
Det här är ett material för dig som undervisar i svenska på gymnasiet och som ska jobba med Sveriges nationella minoritetsspråk. I dokumentet beskrivs uppgiften, förslag på länkar och stödfrågor.
Det kollegiala samarbetet har blivit viktigare än kanske någonsin förut. Nu står vi inför ett gemensamt problem och löser det tillsammans. Har du material som lämpar sig för distansundervisning eller...
I detta material finns begreppsordlistor för matematik översatt till olika språk från Skolverkets hemsida. Mattebegreppen passar framförallt till grundskolan årskurs 7-9 men ordlistorna kan även vara användbara på gymnasienivå.
Vet du vilka språkliga resurser som finns i ditt klassrum? Vet du hur arbetet med elevernas alla språk kan stärka deras kunskaps- och identitetsutveckling?
Genom att använda detta material får du sy...
Ämne:
Modersmål
Svenska
Svenska som andraspråk
Språk:
Svenska
Utbildningsnivå:
Grundskola
Grundsärskola
Förberedelseklass
Grundvux
Gymnasiesärskola
Gymnasieskola
Gyvux
Skrivet av: cristina.nordmanpamela.nasrAnna Jeppsson
Metoden "Concept attainment" (begreppserövrande) är ett sätt att hjälpa elever att kunna och förstå ord och begrepp. Allra bäst funkar det för abstrakta begrepp eller koncept.