Hur kan vi få fler barn och unga att äta sig mätta med hållbar och hälsosam skolmat varje dag?
Lärprocess: TellUS – Mat och vatten
Målgrupp: Grundskola åk 1-3
Aktör: Malmö Museum
Caseägare: Malm...
Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare?
Lärprocess: Säkrare skolvägar
Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola
Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda
Caseägare: Stadsbyggn...
Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar?
Lärprocess: Grönare skolgårdar
Målgrupp: Grundskola åk 1-6
Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap
Samarbetsparter: Stadsbyggna...
Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar?
Lärprocess: Grönare förskolegårdar
Målgrupp: Förskola
Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret
Malmö stad har tagit viktiga steg...
I de sista filmerna besöker gruppen minnesplatsen för Förintelselägret Treblinka II. Lägret skapades som del i den plan som kallades Aktion Reinhardt vars mål var att utplåna de polska judarna. Gruppe...
I nordöstra Polen ligger Bialystok, en stad med idag nästan 300 000 invånare. Före andra världskriget var Bialystok den stad i världen som hade den största andelen judiska stadsbor. Som mest utgjordes...
Strax väster om Bialystok ligger en liten by vid namn Tykocin. Hit kommer gruppen för att söka efter byns judiska förflutna som religiöst center för judar i Östra Polen. I första filmen får gruppen up...
Det är våren 1942 och Hitlers födelsedag närmar sig. Heinrich Himmler bestämmer sig för att ge sin ledare ett Warszawa tömt på sin judiska befolkning. De flesta i gettot hade vid den här tiden redan s...
Janusz Korczak var jude och barnen på hans barnhem var judar, därför tvingades de att flytta in i gettot 1940. Barnhemmet kom först att ligga på Chlodnagatan. Därefter fick det flytta ännu en gång til...