Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Kraft och rörelse-matriser.
Nu är det dags att gå till en lekplats som har gungor. Låt eleverna jobba i par. Visa och berätta om följande övningar och be dem sedan att prova.
GUNGA TVILLING
Man sitter på varsin gunga sidan om va...
Berätta att ni under denna lektion ska undersöka tyngdkraften i pendelröreser genom att gunga på olika sätt.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna genomföra övningar på gungor för att uppleva tyngd...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om vad som händer med...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Kraft och rörelse-matriser.
FRITT FALL
I detta moment går ni ut till en gradäng, bänk, klätterställning eller liknande. Låt eleverna arbeta i grupper om 3-4 elever per grupp. Ge varje grupp en uppsättning av bollar och kulor i o...
Berätta att ni under denna lektion ska undersöka tyngdkraften, bland annat med hjälp av olika sorters bollar/kulor.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna se och förklara likheter och skillnader ang...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om vad friktion är oc...
Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring begreppen objektivt och subjektivt och öva på när en kan känna igen en utsaga som just objektiv eller subjektiv.
Inled genom att med hjälp av bifo...
Arbetsområdets sista moment.
Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet.
Vad har varit bra och vad kan göras bättre till nästa gång?
Använd bifogat formulär eller använd en egen utvärderingsmetod s...