På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Hitta låttexten online, projicera den och högläs den för eleverna. Nu ska eleverna arbeta i EPA (ensam, par, alla) för att försöka förstå texten. Förstår dem helheten även om de inte kan varje ord? Hä...
Låt klassen rösta fram den bästa låten. Be dem att motivera varför de tycker om den. Be även dem som inte tyckte om låten förklara varför. Det är ett enkelt sätt att repetera negation och se om de nu...
Eleverna ska nu hålla i sina presentationer. Försäkra dig om att projektor och högtalare fungerar som det ska. Ge eleverna någon minut i börja av lektionen för att försäkra sig om att deras länkar fun...
Eleverna får mer tid att skriva sin presentation vid behov.
Dags att träna inför den muntliga presentationen. Be eleverna att högläsa sina texter för varandra och ge varandra feedback på uttal. De sk...
I detta moment tittar du på frågan om Sverige haft kolonier.
Efter att ha gått igenom imperialismen med dess många mörka sidor blir det en naturlig sak att ställa sig frågan om Sverige – som ju...
Nu är det dags för eleverna att skriva en presentation. Detta görs för att de ska samla sina tankar kring låten och ha en text att utgå från när de senare ska koncentrera sig på uttal och göra sig för...
Ha först en liten sammanfattande moment med klassen för att alla ska få en inblick i vilka länder som finns representerade musikaliskt utifrån deras val. Projicera en världskarta så att alla förstår v...
Ta fram dokumentet där ni översatt ord, begrepp och meningar som man ofta använder för att prata om musik och de känslor som musik kan frambringa (lektion 2 moment 2). Repetera vad ni pratade om förr...
Elevernas utmaning är att försöka göra sig en uppfattning om vad låten handlar om. Detta genom att lyssna på den flera gånger och skriva ner de ord de förstår, ta videos bildspråk till hjälp, läsa lå...
Med hjälp av listan med länder där målspråket talas ska eleverna nu hitta topplistor på nätet för att ta reda på vilka låtar man lyssnar på just nu i tex. fransktalande länder. Under mina fransklektio...
På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?