Visa gärna filmen ”Jag är en siffra att räkna med” och berätta om de Globala Hållbarhetsmålen. Berätta att detta arbetsområde är ett sätt som ni på er skola kan arbeta med målen och framfö...
Välj ett av de dilemman som finns på Globalamalen.se och som vi länkar till nedan under resurser.
Exempelvis:
I närheten av där du bor planeras en vindkraftspark. Vissa tycker att det här är en bra i...
Alla deltagare sitter på ett långt led, den som sitter längst bak ritar med fingret något han eller hon tycker om på ryggen framför. Låt bilden vandra framåt. Personen längst fram får rita u...
Utmaningen kan varieras i det oändliga. Bara fantasin sätter gränser. Vill du addera ett pedagogiskt inslag så låt klassen gissa hur fort de kan lära sig att klara en viss utmaning på fyra övningstill...
I detta moment får eleverna en chans att fundera vidare kring de straffsatser vi har för brott i Sverige och har även en chans att få insikter i hur knepigt det kan bli när en försöker justera i dessa...
Ett moment i vilket du förser eleverna med terminologikort och låter dem använda dessa för att bygga en terminologikarta.
Förbered
Förbered momentet innan lektionen genom att skriva ut och laminera...
Se introduktionsfilmen, kort diskussion och ta reda på elevernas förkunskaper och se vad de har för uppfattning om konstformen. Låt även eleverna diskutera kort vad de har för åsikter kring konstforme...
Arbetsområdets sista moment. Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet.
Förbered
Förbered momentet innan lektionen genom att ta fram eventuella formulär för utvärdering som du vill använda...
Ett moment under vilket eleverna förbereder, övar och sedan genomför den examination som ni kommit överens med under arbetsområdets uppstart.
Förbered
Beroende på vad ni kommit överens om: se t...