Ett moment i vilket du som lärare inleder det korta arbetsområdet genom att ställa en väldigt enkel fråga och väntar på svaret.
Förbered
Se till att du har koll på källkritikens abc, friska upp grundl...
Ett moment i vilket vi försöker bena ut när det faktiskt är rimligt att känna tillit
Förbered
Förbered momentet genom att sätta dig in i stoffet och fundera på om du kanske kan bidra med fler konkret...
Ett moment i vilket eleverna får hjälpa till att definiera när vi kan veta att något är sant och känna tillit till det.
Förbered
Förbered momentet genom att koppla tillbaka till förra momentet och se...
Så när är det läge att från skolans sida bjuda in för att höra den ”andra sidan” av en fråga (för nyansens skull) och när är det läge att bara avfärda något som helt irrelevant och inte vä...
Lektionsmål:
Eleven skapar en film där ord och begrepp används för att förklara vattenmolekylernas intra- och intermolekylära krafter och hur värmeenergin påverkar molekylrörelsen (intra = mellan ato...
I moment 2 tränas eleven i att beskriva vattenmolekylens rörelse i en text där ord och begrepp används.
Ett dokument delas av en elev i varje grupp i Drive och alla i gruppen ska ha behörigheter att s...
Fokus i momentet är att få förståelse för vad det faktiskt är som händer då temperaturen förändras.
Dela in klassen i grupper om 5-7 st elever inför moment 1.
I detta momentet distanserar vi oss lite från uttrycket okritiskt tänkande och fokuserar på att kalla det tillit istället. Vi exemplifierar och övar.
Förbered
Förberedmomentet innan lektionen genom a...
Ett moment i vilket du som lärare repeterar grunderna i källkritik för eleverna.
Förbered
Förbered genom att själv repetera stoffet och genom att plocka fram lämpliga länkar, texter och/eller exempel...
Ett moment i vilket du som lärare hjälper eleverna att repetera och sammanfatta det ni pratat om.
Förbered
Förbered momentet genom att själv repetera och sammanfatta i en form som fungerar för dig. O...