I detta momentet distanserar vi oss lite från uttrycket okritiskt tänkande och fokuserar på att kalla det tillit istället. Vi exemplifierar och övar.
Förbered
Förberedmomentet innan lektionen genom a...
Ett moment i vilket du som lärare repeterar grunderna i källkritik för eleverna.
Förbered
Förbered genom att själv repetera stoffet och genom att plocka fram lämpliga länkar, texter och/eller exempel...
Ett moment i vilket du som lärare inleder det korta arbetsområdet genom att ställa en väldigt enkel fråga och väntar på svaret.
Förbered
Se till att du har koll på källkritikens abc, friska upp grundl...
Om det finns någon elev som har tid över är detta moment, samt nästa moment (4), något att arbeta med.
Tanken är att eleven ska reflektera över omgivande krafters påverkan på vattenmolekylerna.
Lärare...
Ett moment i vilket vi försöker bena ut när det faktiskt är rimligt att känna tillit
Förbered
Förbered momentet genom att sätta dig in i stoffet och fundera på om du kanske kan bidra med fler konkret...
Repetera lektionsmålen innan eleverna sätter igång med momentet..
Repetera, innan lektionens slut, lektionsmålen och poängtera vad eleverna har med sig ut genom dörren i resten av sina liv!
&nb...
Dags att förklara en kort film i en egen inspelning, med ett digitalt verktyg.
Det som ska förklaras i en skärminspelning är ”Hur håller droppen ihop?”
Vid behov: Repetera instruktionsfilm...
Förberedelse för läraren
Dela in klassen i par.
Paren är medarbetare och har ett gemensamt uppdrag att nå ett mål oavsett om de är bästa kompisar eller ej.
Du lyssnar och ställer frågor till grupperna...
Eleverna delar sina förklaringar med en annan grupps deltagare (och med dig som lärare). Mottagande grupp läser och ger respons till förbättringar.
Tanken är att eleverna tar/får idéer av varandra.
Du...
Fördela eleverna i grupper om fyra stycken.
Eleverna berättar, i grupper om fyra stycken, vad det genomförda experimentet handlade om och vad som hände.
Därefter skriver de tillsammans i gruppen, en...