Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

475 träffar

Hållbar utveckling – vad är det och vad kan jag göra?

Begreppet hållbar utveckling är inte så lätt att få grepp om. Att titta närmare på såväl den egna som skolans konsumtion är ett sätt att få syn på innebörden av hållbar utveckling. Här hittar du lektioner som behandlar varifrån din mat kommer och vad man gör med maten som blir över.

1500-TALET OCH REFORMATIONEN I MALMÖ

1500-talet var reformationens århundrade. Malmös historia skiljer sig både från Danmarks och Sveriges reformation genom att ske tidigare och med en större folklig förankring. Malmö var under 1500-tale...

OMKRETS

Under arbetet med “Omkrets” kommer ni under 5 lektioner att lära om hur man kan uppskatta, jämföra, mäta och beräkna omkretsen på rektanglar, trianglar, månghörningar och cirklar. Lektionerna innehåll...

NEGATIVA OCH POSITIVA TAL – ADDITION OCH SUBTRAKTION

Det här arbetsområdet har som mål att skapa förståelse för addition och subtraktion med negativa tal. Plus- och minustecknets olika betydelser tas upp först som följs av introduktion av negativa och p...

TA IN FORSKNINGEN I KLASSRUMMET

Ämnesområdet kombinerar praktik med teori samt kontakt med forskning. Eleverna reflektera över vilken betydelse dagens upptäckter inom biologi kan få. Avsikten med att lyfta fram aktuella forskningsom...

BRAIN BREAKS I KLASSRUMMET

Chicagoskolan Naperville Central High låter sina elever träna pulspass i tjugo minuter varje skoldag. Efter pulspassen läser eleverna teoretiska ämnen som historia och matte. Effekterna är slående. Sk...

KRAFT OCH RÖRELSE

Under arbetet med kraft och rörelse kommer ni under 5 lektioner att lära om tyngdkraft, friktion, balans, tyngdpunkt och jämvikt. Lektionerna innehåller flera laborativa övningarna som utgår från lek-...

FÖRDJUPA DIG I EN HISTORISK PERSON OCH GÅ PÅ ”DET HISTORISKA MINGELPARTYT”

 – Välkommen! Stig in! Vilken ära det är för oss att ha en sådan prominent person som er på vår enkla tillställning. Kan jag ta er huvudbonad? Mingelpartyt är rakt fram och ned för marmortrappan...

KRITISKT TÄNKANDE ELLER OKRITISKT TÄNKANDE

(Brasklapp – detta arbetsområde förutsätter att elever redan känner till grunderna för kritiskt tänkande. Detta arbetsområde är att betrakta som en lämplig uppföljning till någon form av grundku...

VATTEN, AMANZI,WASSER, BIYAHA, SU, VODA,TUBIG, VAND, EAU, AGUA – VAD ÄR DET FÖR SPECIELLT MED DET?

Vattnet är livsviktigt! Varför då? Jo, vattnets egenskaper gör det användbart i många sammanhang. Det kan handla om torka, översvämningar, varför näsan på en staty ”försvinner” med tiden e...