Låt eleverna gå balansgång på gradängens ”balanslist”
Börja med att gå balansgång på valfritt sätt.
Prova därefter att hålla armarna intill kroppen.
Testa sedan att gå med armarna utsträckta.
Varier...
Låt eleverna släppa bollar/kulor från gradängen
Ställ dig på gradängen och släpp två bollar/kulor åt gången.
Det är viktigt att de släpps från samma höjd och att de släpps samtidigt.
Släppa kulorna...
Utmaningen F är skapad för att eleverna ska ifrågasätta både priset på varorna vi köper hos stora företag men även för att se varför vi värdesätter saker och ting olika om de producerats lokalt. Vilka...
Utmaning D handlar om att ha koll på dagens designer och mode. Vem är designern alla talar om just nu? Vilka finns det utöver de stora modehusen? Finns det historiska referenser i dagens mode? Från vi...
Eleverna står upp bakom sina bänkar. De ska samarbeta i par. Pedagogen skriver ett ord på tavlan men där bokstäverna har hamnat i oordning: Exempelvis: t x l a i b i→ taxibil. Eleverna ska gissa ordet...
Eleverna bildar en cirkel och håller varandras händer. En elev är startare och klämmer runt en av händerna som denne håller i. Då startar det en reaktion där man skickar vidare handklämmen genom att k...
Pedagogen delar in klassen i grupper om fyra, gärna två bänkpar som sitter nära varandra.
Eleverna ställer sig upp så att gruppen ser varandra. Eleven som har det färggladaste plagget på överkroppen (...