Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

388 träffar
Resursmaterial

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – ord och begrepp

Genom att jobba med ord och begrepp övar sig eleverna såväl på att använda och känna igen ord och begrepp, att packa upp ord genom att reda ut vilka ord nominaliseringar är skapade av och att stötta dem i läsförståelse. I denna resurs presenteras tre strategier för att göra eleverna medvetna om hur de aktivt kan öka sin förståelse och vidga sitt ordförråd.
Resursmaterial

Känslor och värdegrundsarbete

Att ha ett ordförråd för känslor är en viktig del i att kunna förstå, uttrycka och bemöta sina egna och andras känslor. Med det här upplägget får eleverna möjlighet att identifiera och definiera olika känslor och värdegrundsord
Resursmaterial

Programmering med NAO

Det här resursmaterialet innehåller en lektionsplanering med användning av roboten NAO, vilken har en inbyggd AI (artificiell intelligens). Genom arbete med NAO kan eleverna på ett lustfyllt sätt erövra kunskaper i digitaliseringens påverkan på samhället, AI och programmering. Lektionen med NAO inleds med ett samtal om robotar och AI samt hur det kommer att se ut i framtiden med tanke på det ständigt utvecklande digitala samhället. Därefter pratas det kort om programmeringens begrepp. Vidare arbetar eleverna i grupper och programmerar roboten NAO. Lågstadieelever lär känna NAO och programmerar denna via kort. Elever på mellanstadiet programmerar roboten via kort eller via programmet "Choreographe" i datorer. Undervisning med hjälp av NAO är väldigt uppskattad av eleverna. Med hjälp av roboten NAO erbjuds ett roligt och spännande sätt att introducera programmering för eleverna.
Resursmaterial

Odla med det du har

Det finns ingen anledning att köpa fröer när vi redan har så mycket runt oss som går att odla. I frukter och grönsaker som vi äter finns kärnor och fröer som vi oftast slänger.
Resursmaterial

Programmering – Kubo leker!

Kubo är en robot som programmeras med hjälp av kodbrickor som ser ut som pusselbitar. Roboten läser in koden genom att köra över pusselbiten. Den kan åka rakt fram, åt vänster samt åt höger. För mer avancerad programmering kan Kubo även programmeras att utföra en funktion, en sekvens samt en loop.
Resursmaterial

Plantera solrosor i klassrummet

I den här resursen får ni tips på hur ni enkelt kan odla solrosor i klassrummet för att sedan plantera ut dem i jorden när det blir lite varmare framåt maj.
Resursmaterial

Om djurens beteende – följ med till Naturhistoriska museet

Följ med på minivisning, utan att komma till museet! Museipedagog Louise tar med er på en kort tur i utställningen ”Natur i Sverige” och jämför beteenden hos några av djuren där.   Minivis...
Resursmaterial

Läslista – blickar framåt och bakåt!

Så spännande med ett nytt årtionde och nya läsår! Hur ser världen ut under de närmast åren? Vi finner svaret genom att läsa böcker som både blickar framåt och bakåt.
Resursmaterial

Exkursion i nya Linnéträdgården

Linnéträdgården är tänkt som ett utomhusklassrum där barn i sällskap med sina lärare pratar och diskuterar frågor som: Varför ser växter ut som de gör? Varför ger vi dem namn? Och varför är de är så viktiga för oss människor? Här finns förhoppningen att, tillsammans med lärare, kunna väcka barns nyfikenhet, upptäckarglädje och lust att lära i samband med upplevelse.
Resursmaterial

Läsa genom att lyssna och rita!

I varje klass finns det elever som av olika anledningar har svårt att ta till sig information via skrift. Denna svårighet, oavsett orsak, drabbar en mycket stor del av elevens skolarbete.