Gå direkt till innehållet

Nu är det snart ”Alla hjärtans dag” igen. Vad är det egentligen och varför firar vi den?  I den här resursen hittar du en historisk bakgrund från Nordiska museet och några korta kärleksfulla övningar att göra i klassen.

 

 

 

 

1. Börja med att läsa högt eller tillsammans från Nordiska museets sida om ”Alla hjärtans dag”.

2. Diskutera gärna lite kring följande från texten:

  • Vad var ursprunget till Valentindagen som hade med fåglar att göra?
  • Kan man hitta något i annonsen från NK som visar att det är en äldre annons från ett annat samhälle?
  • Hur upplevde ungdomarna på 90-talet dagen i den undersökning som gjordes? Kan ni känna igen tankarna/känslorna idag?

3. Fundera därefter tillsammans i klassen kring vad man kan göra på ”Alla hjärtans dag” så att det känns mysigt för alla. Skriv gärna förslagen på tavlan. Kom överens om några av sakerna som ni ska göra i samband med ”Alla hjärtans dag”. Om ni vill kan ni inspireras av följande förslag:

  • När det är dags för alla hjärtans dag – sätt upp ett stort papper på någon dörr hemma. Rita ett hjärta för varje familjemedlem. Under dagen så får man gå dit och skriva snälla saker om varandra eller rita något. Ett roligt och gulligt sätt att sprida kärlek till varandra på. Om man gör detta i klassen kan man få dra ett namn ur klassen från en påse och få ansvar för att skriva något fint om just denna person.
  • Alla i klassen skriver något snällt att göra för någon annan på en lapp. Till exempel att hålla upp dörren, ge en komplimang, städa upp på någons plats, låta någon gå före i en kö. Därefter drar alla en ”uppdragslapp” och har som uppdrag att försöka göra den snälla saken mot så många som möjligt under dagen.
  • Gör ett kollage av hjärtformade lappar med saker som gör er glada. Under temat ”det här gör mig glad”. Då kan dagen bli ett startskott till att påminnas om att göra snälla saker som gör andra glada hela året.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.