Ställ frågorna; Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man pratar och andra ska lyssna? Vad är viktigt att tänka på när man lyssnar? Låt eleverna diskutera i par. Diskutera i helklass och skriv upp...
Ha en iPad eller kamera att fotografera med. Gå en runda i närområdet med en grupp elever. Uppmana dem till att vara “trafikdetektiver” som spanar efter farliga ställen i trafiken. Stanna och ta foto...
Ni ser avsnittet Reflex från serien Gatsmart på UR.se och diskuterar den efteråt. Hur bra såg man människorna i filmer när de inte hade reflexer. Varför kan det vara farligt? Gör gärna en EPA (tänka E...
Ladda ner Skyltbingo. Bingot kan spelas på olika sätt. Antingen går man en runda i mindre grupp i skolans närmiljö, eller så görs det som en kul “läxa” där man gör iakttagelser på vilka skyltar man se...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Näringskedjor-matris.
I samband med när ni...
Under återkopplingen pratade ni om blad. Berätta för eleverna att blad och alla växter innehåller näring och energi. Näringingsämnena finns i jorden och i vattnet som växterna suger upp. Energin komme...
Experiment ”Isbiten i galset”
I detta moment ska ni påbörja ett enkelt experiment “Isbiten i glaset”.
Lägg en isbit i ett glas. Berätta för eleverna att glaset ska stå orört i en veckas ti...
Dela ut Värdegrund-matriser. Låt sedan eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen och kryssa i sina matriser. Därefter ber du några att dela med sig av sina tankar.
Tankar...
Visa klippet “In i ringen i mitten” som presenterar en enkel och tydlig bild av arbetsron i klassrummet och som visar att eleverna själva kan välja att bidra till en god arbetsro. Om du inte visar kli...