Berätta att ni under denna lektion ska lära om planeternas storlekar genom att göra en laborativ övning.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna redogöra för planeterna i vårt solsystem och kunna be...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om månens olika faser...
STJÄRNKARTA (se bifogad fil, moment 1)
Visa stjärnkartan på smartboard, projektor eller liknande.
Berätta att man från jorden pratar om två stjärnhimlar, den norra och den södra. Vi som bor på norra...
Projicera tankekartan för eleverna på tavlan för att färska upp minnet. När ni diskuterade risker i trafiken förra lektionen kom det säkert upp många olika begrepp. Visa sedan dokumentet begrepp och...
Presentera dokumentet Tema trafik (pedagogisk information). Förslagsvis kan du visa dokumentet med projektor. Berätta vad man ska kunna och hur ni kommer att arbeta. Fråga gärna eleverna om de har fle...
Visa filmen för eleverna. Ha en kort diskussion, ställ frågor som t ex: Vad såg ni? Låt eleverna diskutera enligt EPA modellen (Ensam Par Alla). Vad tänkte ni på när ni såg filmen? Kopiera upp och del...
Samla eleverna och låt dem fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen och under hela arbetsområdet om rymden. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Näringskedjor-matris.
Detta moment innehåller övningarna “Bladen” och “Färgjakten med mera”. (Som inspiration till dig som lärare, inför övningen om blad, kan du titta på filmen ”Markinventering i Klagshamn – P...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med växter och andra naturföremål.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna sortera och gruppera växter och naturföremål samt kunna namnge några...