Samla eleverna och låt dem fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram.
Dela ut varsin uppsättning av “Storlek-tabell, planeterna” (se bifogad fil, moment 1).
Låt eleverna klippa ut och lägga planeterna i rätt ordning.
I denna övning åskådliggörs storleksförhållandet me...
Berätta att ni under denna lektion ska lära om planeternas storlekar genom att göra en laborativ övning.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna redogöra för planeterna i vårt solsystem och kunna be...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Kraft och rörelse-matriser.
Berätta att ni under denna lektion ska undersöka tyngdkraften, bland annat med hjälp av olika sorters bollar/kulor.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna se och förklara likheter och skillnader ang...
Samla eleverna och låt dem fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen och under hela arbetsområdet om rymden. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om vattnets former fa...
Följ upp experimentet ”Isbiten i glaset”
Titta på experimentet “Isbiten i glaset” och se vad som har hänt. Jämför med elevernas tankar från förra lektionen. Har det blivit som de trodde?
V...
Berätta att ni under denna lektion ska jobba vidare med vattnets former och övergångarna mellan dem genom att rita en naturvetenskaplig modell. Ni kommer också koppla dessa kunskaper till hur det fung...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om experimentet “Isbi...