Gå direkt till innehållet

I den här resursen delar vinnaren av Malmö Pedagogpris, Hellvi Toresson, med sig av hur man kan jobba med en berättelsebro för att ge eleverna stöd i sitt skrivande av berättande texter. Ladda ner berättelsebron och använd i ditt klassrum! 

Svårigheten att väva en röd tråd genom berättelsen

Arbetslaget på Sorgenfriskolan har tillsammans uppmärksammat och diskuterat att ett svårighetsområde för våra elever i både den vardagliga undervisningen men framförallt på nationella proven är skrivandet av berättande texter. Särskilt när det kommer till att följa den röda tråden genom berättelsen och även att skriva början och avslut som hänger ihop.

Vår förstelärare på lågstadiet lyfte att en idé för att stötta våra elever i detta kunde vara att hitta ett alternativ till den vanliga fyrfältaren som vi jobbat med i samband med berättande texter.

När vi började kika runt på alternativ på nätet så hittade vi en berättelsebro som vi tog inspiration från. Vi tog sedan hjälp av en grafisk designer för att skapa två olika berättelsebroar utifrån våra önskemål och tankar som vi hoppas ska kunna passa alla våra elever. Bron med tre delar, början, mitten slut är tänkt till åk F &  åk 1. Bron med fyra delar är tänkt till åk 2 & åk 3.

Vi har endast arbetat med berättelsebron i en termin så vi har inte utvärderat den än men vi tycker att den är enklare att jobba med och hoppas att den gynnar elevernas skrivförmåga i längden!

 

Berättelsebrons olika delar

Dokumentet med berättelsebron består av olika delar:

  1. Bron med dess olika delar. Denna visar vi våra elever som introduktion.
  2. En tom bro/mall som eleverna fyller i innan de skriver sin text.
  3. Bitar av broarna som vi laminerar och sätter upp på tavlan för att demonstrera steg för steg vid genomgång.

 

Berättelsebro

Läs mer om vinnaren

Pedagog Malmö presenterar vinnaren Hellvi Toresson, kategori grundskola.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.