Lektionsmål: ”Kunna beskriva näringskedjor och näringsväv med hjälp av bilder och spel”.
Materiel: bilder av växter och djur till olika övningar och spel (se bifogad fil, moment 1).
Lektion 5 innehåll...
Arbetsområdet Trafik introduceras med en kort intruduktionsfilm. Lyft fram elevernas tankar och kunskaper kring ämnet med hjälp av filmen och en EPA-övning om vilka risker som finns när de tar sig til...
Lektionsmål: ”Kunna sortera och gruppera växter och naturföremål samt kunna namnge några vanliga växter”.
Materiel: Bladnyckel, färgcirkel och Näringskedjor-matris (se bifogad fil, moment 1).
Denna le...
Titta på filmen “Från pinnar till tal, del 1”.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att det...
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som heter “Från pinnar till tal”.
Dela ut varsin “Från pinnar till tal-matris” till eleverna (se bifogat dokument). Förklara att det som...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska börja att träna på tal genom att räkna pinnar i en rörelselek som heter “Pinna på”.
Lektionsmål: ”Kunna räkna antalet pinnar och gruppera dem så antal...
Det är dags att gå ut och genomföra rörelseleken “Pinna på”.
Till övningen behövs ett hundratal insamlade småpinnar. Gå ut till ett lämpligt ställe på skolgården eller i dess närhet.
Börja med att l...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om övningarna “Pinna...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med en annan övning där ni ska samla pinnar, närmare bestämt exakt 100 pinnar.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna räkna antalet pinnar och...