Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

442 träffar

Hur man kan ha svåra diskussioner med elever i tider av osäkerhet

När vissa traumatiska händelser inträffar kommer barnen att höra om det på ett antal olika sätt, varav några kan vara felaktiga, osäkra eller baserade på rykten eller spekulationer. Varhelst det händer kan händelser skapa känslor av ångest och rädsla. Elever kan då få svårigheter att formulera sina känslor. Denna vägledning ger praktiska förslag på hur du kan strukturera diskussion, vidareutbildning och ifrågasättande vid sådana händelser.

Hur genomskådar jag budskapet i vad som sägs på nätet, sociala medier eller andra medier?

Källkritik spänner över en mängd områden och det finns gott om arbetsmaterial att välja ur. Redan från årskurs 1 kan ämnet introduceras för att lägga grunden till ett källkritiskt förhållningssätt och...

Tvätta kläder – med naturens tvättmedel

Hur tvättade man kläder innan vi hade den typen av tvättmedel som vi har idag? I den här övningen upptäcker eleverna att både björklöv och kastanjeblad har tvålämne i sig.    Gör så här! Material...

Pusselhage

I den här övningen får eleverna genom rörelse öva på talens ordning. Tips! Läs om hur ni kan använda Pedagogiska kartor för att finna bra platser att arbeta på. Gör så här! Material som behövs: Gatk...

Veckans väder – synliggöra vädrets förändringar i diagram

Den här övningen består av två delar. I första delen samla klassen på sig väderbilder. I andra delen följer klassen veckans väder genom att varje dag titta på vilket väder det är ute och för diagram över förändringarna. 

Matematik: Entrance-ticket och Exit-ticket

Hur ser bedömningsunderlaget ut i ditt klassrum? Tycker du som jag, att det är lätt att hamna i summativa test kombinerat med det som man ”bara vet” att ens elever kan, eller inte. I varje fall reflekterade jag kring att det är många kunskaper eleverna visar under lektionerna som inte på något sätt blir dokumenterade. 

Plantera solrosor i klassrummet

I den här resursen får ni tips på hur ni enkelt kan odla solrosor i klassrummet för att sedan plantera ut dem i jorden när det blir lite varmare framåt maj.

Exkursion i nya Linnéträdgården

Linnéträdgården är tänkt som ett utomhusklassrum där barn i sällskap med sina lärare pratar och diskuterar frågor som: Varför ser växter ut som de gör? Varför ger vi dem namn? Och varför är de är så viktiga för oss människor? Här finns förhoppningen att, tillsammans med lärare, kunna väcka barns nyfikenhet, upptäckarglädje och lust att lära i samband med upplevelse.

Kubbspel och värdegrundsarbete

Sällskapsspelet Kubb är en återkommande tradition under vår- och sommarperioderna i Sverige. Men kubb kan också bli ett verktyg för att arbeta med värdegrund i förskolan. På Tröskans förskola har barnen både fått lära sig spela kubb och öva på att vara goda medmänniskor.

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – ord och begrepp

Genom att jobba med ord och begrepp övar sig eleverna såväl på att använda och känna igen ord och begrepp, att packa upp ord genom att reda ut vilka ord nominaliseringar är skapade av och att stötta dem i läsförståelse. I denna resurs presenteras tre strategier för att göra eleverna medvetna om hur de aktivt kan öka sin förståelse och vidga sitt ordförråd.