Gå direkt till innehållet

Den här övningen består av två delar. I första delen samla klassen på sig väderbilder av en bekant miljö, till exempel skolgården och parar ihop med vädersymboler.

I andra delen följer klassen veckans väder genom att varje dag titta på vilket väder det är ute och för diagram över förändringarna. 

1. Väder och vädersymboler

Material som behövs:

  • Kamera
  • Väderordskort – vädersymboler (hämtade från www.smhi.se), se bifogad fil

Övning:

  • Fotografera omgivningen i olika väder.
  • Para ihop väderbilden med olika ”väderord”, t.ex. regn, mulet.
  • Para ihop väderbilderna och ”väderorden” med vädersymboler
  • Använd fotona för att lättare identifiera vilken väder det är.

 

2. Linjediagram över väder

Material som behövs:

  • Väderordskort – vädersymboler (hämtade från www.smhi.se), se bifogad fil
  • Diagram i A3 med veckodagar och termometer
  • Termometer

Övning:

  • Fäst eller lägg ut en termometer utanför ett av klassrumsfönstren. Vänta ett tag och låt en elev läsa av temperaturen.
  • Eleven sätter en punkt på rätt veckodag och temperatur i diagrammet.
  • Tillsammans tittar ni på vädret och bestämmer vilket kort som symboliserar dagens väder. Här kan man börja med att använda de egna fotografierna från olika väderförhållanden och så småningom gå över till SMHI:s vädersymboler.
  • I slutet av veckan binds punkterna ihop och blir till ett linjediagram.

Exempel på hur ett sådant diagram kan se ut:Bilden visar ett diagram av veckans väder.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.