Gå direkt till innehållet

Kubb är en symbol för svensk sommar för mig. Denna trevliga tradition ville jag sprida vidare till barnen på förskolan. Det tog inte en lång stund innan barnen började visa intresse och ställa frågor som ”Vad är det du gör Pontus?”, “Varför ställer du upp massa pinnar?” Snart var matcherna igång. Intresset för kubben växte bland barnen och nu ville de spela så fort vi kom ut på gården. Här hittar du hur jag jobbat för att låta kubben bli ett verktyg för värdegrund i förskolan. 

Arbetet är skrivet av Pontus Källström.

Skapa en bra laganda

Nu fokuserade vi på lagen och på hur man ska bemöta varandra. Här är det viktigt att en vuxen delar upp lagen eftersom det alltid finns en risk för att vissa barn blir valda sist. Meningen med aktiviteten är ju att höja barns självförtroende och inte sänka den. Bara att få vara med i lag med någon annan tränar barnen i att samarbeta och skapa en gemenskap. 

För att ytterligare höja lagandan fick barnen välja ett lagnamn

 

Gula och röda kort

I början var det vanligt att barnen ropade elaka saker till motståndarlaget för att hävda sig själva. Det var då jag kom på idén med röda och gula kort. Nu gick spelet inte bara ut på att vinna själva matchen utan också att bete sig sportsligt. Det var alltså inte okej att säga elaka saker om varandra, fuska eller störa motståndarlaget. Barnen tog snabbt till sig de nya reglerna och efterfrågade korten vid varje match. 

Efter att ha arbetat med gula och röda kort fick min kollega en idé att också ha med ett grönt kort. På så vis uppmuntras barnen ytterligare till goda handlingar som både stärker laget och individen. Meningen med korten är att skapa en välkomnande och inkluderande norm där alla barn får känna sig respekterade.

I slutet av varje match skulle lagen också gå fram till varandra och tacka för en god match.

 

Förhållningsregler för kubben

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.