Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

195 träffar
Resursmaterial

Jätteplockepinn

Spela jätteplockepinn – en jätterolig fritidsverksamhet Gör så här I detta spel kan 2 eller flera elever delta. Lämplig plats: Öppen yta Vad behövs: Jätteplockepinn En elev som börjar spelet,...
Resursmaterial

Boccia

Boccia Gör så här   Lämplig plats: Stor öppen yta Vad behövs: Bocciaspel   När man spelar Boccia kan man vara 2-4 elever. Spelet innehåller en liten boll, 2 röda klot, 2 blåa klot, 2 gula kl...
Resursmaterial

Alla språk är för lärande!

Vet du vilka språkliga resurser som finns i ditt klassrum?  Vet du hur arbetet med elevernas alla språk kan stärka deras kunskaps- och  identitetsutveckling? Genom att använda detta material får du sy...
Resursmaterial

Läsa genom att lyssna och rita!

I varje klass finns det elever som av olika anledningar har svårt att ta till sig information via skrift. Denna svårighet, oavsett orsak, drabbar en mycket stor del av elevens skolarbete.
Resursmaterial

Läsning – boksamtal

I detta resursmaterial ges förslag på hur ett boksamtal kan organiseras utifrån Chambers tankar.
Resursmaterial

Terräng-frisbee

Terräng-Frisbee Om Terräng-frisbee   Lämplig plats: Bestäm hur banan ska gå. Det är roligt om det är lite träd, buskar eller lyktstolpar i vägen. Vad behövs: Frisbee   Terrängfrisbee går ut...
Resursmaterial

VENN-diagram

Ett VENN-diagram används för att göra jämförelser och tydliggöra likheter och skillnader. Det kan användas för att jämföra föremål, bilder, texter, personer, platser eller händelser samt begrepp inom natur- och samhällsorienterande ämnen och matematik.
Resursmaterial

VÖL-schema

Ett VÖL– schema kan användas vid uppstart av ett nytt arbetsområde eller inför läsande av en faktatext.
Resursmaterial

Cirkelmodellen

Cirkelmodellen är en stöttande arbetsmodell där man efter att ha byggt upp förförståelse gör gemensamma aktiviteter för att till sist låta eleven skriva på egen hand.
Resursmaterial

Sexfältare – ett stöd för skrivande av beskrivande texter

En sexfältare kan användas som stödstruktur när eleverna ska skriva beskrivande texter om exempelvis djur eller växter. I samband med att eleverna läser faktatexter, ser på film eller gör undersökningar samlar de ämnesspecifika begrepp inom de olika fälten.