Lektionsmål: Eleven har kännedom om att vattenmolekylen innehåller en fördelning av laddningar som gör vattnet till ett bra lösningsmedel för vanligt koksalt.
Förberedelse för läraren
Inför lektionen...
Berätta för eleverna att ni under denna och några andra lektioner ska lära mer om näringskedjor och näringsvävar genom att spela olika spel. Spelen är följande:
Med andra ord.
Kortspelet “3-i-rad”...
Deltagare: Alla
Alla går runt och minglar i klassrummet. När eleven möter en annan elev ska de skaka hand och presentera sig med förnamn. Då byter eleverna namn med varandra. Exempelvis får Elsa heta...
Deltagare: Alla
För att bilda nya par vid arbete eller dylikt och samtidigt passa på att röra sig kan man göra så här: Låt alla vandra runt i klassrummet tills läraren säger “stopp”. Eleverna stannar...
Deltagare: Alla
När det är dags att dela ut lösblad blir det en gratis Brain Break genom att en elev går fram, hämtar pappersbunten, räknar till tre och kastar alla upp i luften. Sen hämtar alla eleve...
Deltagare: Alla
Eleverna ställer sig, ungefär lika många, i varje hörn av klassrummet. För enkelhetens skull kan man ha lappar som namnger hörnen A-D. Därefter ställer pedagogen en fråga och berättar...
Deltagare: Alla
När klassen ska arbeta med frågor eller uppgifter från ett papper kan pedagogen i förväg sätta upp de olika frågorna/uppgifterna på väggarna i klassrummet vilket bildar olika stationer...
Deltagare: Alla
När pedagogen vill välja ut elever slumpvis fungerar det automatiskt som en Brain Break genom följande övning:
A ) Alla ställer sig upp. Därefter kommer pedagogen med påståenden i stil...
Deltagare: Alla
När pedagogen vill att eleverna ska svara på frågor eller ta ställning fungerar det automatiskt som en Brain Break genom att eleverna svarar med kroppen. Pedagogen ställer en fråga och...