Gå direkt till innehållet

Sökning på 'språkutveckling'

42 träffar
Resursmaterial

Läsa genom att lyssna och rita!

I varje klass finns det elever som av olika anledningar har svårt att ta till sig information via skrift. Denna svårighet, oavsett orsak, drabbar en mycket stor del av elevens skolarbete.
Resursmaterial

VENN-diagram

Ett VENN-diagram används för att göra jämförelser och tydliggöra likheter och skillnader. Det kan användas för att jämföra föremål, bilder, texter, personer, platser eller händelser samt begrepp inom natur- och samhällsorienterande ämnen och matematik.
Resursmaterial

VÖL-schema

Ett VÖL– schema kan användas vid uppstart av ett nytt arbetsområde eller inför läsande av en faktatext.
Resursmaterial

Läsning – Jag är … – dikt

En läsaktivtet som sammanfattar förståelsen av innehållet av texten och  som också kan fungera som diskussionsunderlag i grupp presenteras i detta resursmaterial.   Arbetsgång   Efter läst t...
Resursmaterial

Läsning – boksamtal

I detta resursmaterial ges förslag på hur ett boksamtal kan organiseras utifrån Chambers tankar.
Resursmaterial

Begreppskort

Begreppskort kan användas för att fördjupa förståelsen för ord och begrepp inom till exempel naturkunskap och samhällskunskap.
Resursmaterial

Samarbeta med grammatik – Fallet med den nyvaxade rånaren!

Grammatik kan ibland verka tungt att arbeta med och många grammatikövningar sker skriftligt och mekaniskt. I den här övningen ges möjlighet att prata om grammatik.
Resursmaterial

Tre orsaksdiagram

Orsaksdiagram Ett orsaksdiagram ger stöd för att förstå och uttrycka orsaksrelationer. Den kan behöva anpassas utifrån de krav på samband man vill upptäcka eller uttrycka i ett ämnesinnehåll. Pilarna...
Resursmaterial

Personligt återgivande / berättande text

Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
Resursmaterial

Läsning – parläsning

”Vi vet inte vad tycker om en bok förrän vi talat om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. Mina elever brukar säga att de bästa böcker de läst är dem vi pratat om. Jag  gissar att det är just interaktionen och utbytet av tankar som gör att de förstår innehållet, börjar tänka djupare, minns bättre och till slut blir läsare.