Gå direkt till innehållet

Sökning på 'läsning'

113 träffar
Resursmaterial

Relationsdiagram – ett stöd vid läsning

Diagrammen fungerar som ett grafiskt stöd som hjälper eleverna att samla information och få syn på relationer och samband i texter. Att stötta eleverna med olika typer av strategier före, under och efter läsningen är en viktigt del av den pedagogiska planeringen. 
Arbetsområde

Jordgubbsbarnen – undervisning med fokus på högläsning och flerspråkiga elevers lärande

Detta stödmaterial har ett särskilt fokus på arbete i samband med högläsning för elever som inte har svenska som modersmål.
Resursmaterial

T.H.I.E.V.E.S – en strategi innan läsning av faktatexter

I den här resursen får du en övergripande beskrivning av THIEVES – en strategi att använda innan läsning. Ladda gärna ner dokumenten nedan som beskriver hur eleverna kan jobba med THIEVES.  ...
Arbetsområde

”Bästa friends forever” – kartläggning och undervisning med fokus på flerspråkiga elevers lärande

Detta stödmaterial har ett särskilt fokus på arbete i samband med högläsning för elever som inte har svenska som modersmål.
Resursmaterial

Orsaksdiagram – ett stöd vid läsning

I den här resursen får du bekanta dig med Orsaksdiagram som kan vara ett stöd för att samla information vid läsning.
Arbetsområde

Givande läsning – för alla elever

Hur får man till gemensam läsning i skolan, som fungerar för alla? I det här upplägget får eleverna välja mellan två olika romaner, och mellan olika uppgifter. Målsättningen är att skapa goda förutsättningar för studiero, läsmotivation och lärande.
Resursmaterial

Begreppsmoln före läsning

Med hjälp av begreppsmoln kan du stötta eleverna innan de ska läsa en faktatext. 
Resursmaterial

90 sekunders högläsning

Anne Marie Körling är lärare och välkänd författare av i synnerhet pedagogisk litteratur. Hon var Sveriges läsambassadör 2015-2017 och framhåller ofta hur viktig högläsningen är oavsett elevers förutsättningar och ålder.
Resursmaterial

Läsa argumenterande texter

Den här strategin stöttar eleverna i läsning av argumenterande texter genom att göra dem uppmärksamma på hur texten är uppbyggd och vilken typ av skolspråk som används i texten, men den kan även användas som mall när eleverna ska skriva en argumenterande text.
Resursmaterial

Läsning med tema: ”Globala målen för hållbar utveckling”

Varje grundskola i Malmö har fått välja en boklåda med utgångspunkt i de globala målen för hållbar utveckling (ht 2019). I varje låda finns flera exemplar av varje titel (ca 80 böcker), en affisch med...