Att undervisa utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt är aldrig ett avslutat projekt. Istället handlar det om en ständigt pågående process och ett medvetet förhållningssätt till ku...
Ett utvecklat skolspråk är centralt för att eleverna ska kunna uttrycka fördjupade kunskaper i ett ämne. Skolspråket skiljer sig från vardagsspråket, där skolspråket är ett formellt, skriftspråkslikt,...
Lektion 1
Jag informerar eleverna att under denna lektion kommer vi att fördjupa våra kunskaper om beskrivande texter genom att beskriva bilder och läsa en beskrivande text.
Del 1 – sam...
I de flesta av skolans alla ämnen är skrivande centralt. Det är därför viktigt för pedagoger, oavsett vilket ämne hen undervisar i, att eleverna får möjlighet att utveckla sin skrivförmåga parallellt...
Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs?
Lärprocess: Remake och återbruk av textilavfall
Målgrupp: Grundskola åk 7-9 (textilslöjd)
Aktör: SYSAV
Hur kan vi mi...
Högläsning av ”Bästa friends forever”
I den här modulen hittar du bild-ordlistor som du kan använda under högläsningen.
Bild-ordlistorna i materialet är påbörjade och täcker inte bokens sa...
God anteckningsteknik gynnar studieresultaten. Därför tog vi fram en lektion som syftar till att ge elever en bra anteckningsmetod (Cornellmetoden) samt att visa fördelarna med att anteckna för hand....
Här kan du ta del av flera olika konkreta sätt som du kan jobba med språkutvecklande arbetssätt i din SO-undervisning.
Språkliga mål
Synliggör och tydliggör arbetsområdets/lektionens språkliga...
Lektion 5
Del 1 – återkoppling
Den här lektionen inleder jag med att uppmana eleverna att titta på slutet av sin text där de hittar min skriftliga återkoppling till texten de har skrivit. De få...
Lektion 2
Del 1 – muntligt läxförhör i korta drag om faktakunskaperna om lamm
Jag inleder den andra lektionen med kort repetition av vad vi gjorde föregående lektion.
Del 2 – akti...