I den här resursen får du en övergripande beskrivning av THIEVES – en strategi att använda innan läsning. Ladda gärna ner dokumenten nedan som beskriver hur eleverna kan jobba med THIEVES.
T.H.I.E.V.E.S – En strategi innan läsning av faktatexter
Strategin som utarbetats av Suzanne Liff Manz (2002) kallas även för informationstjuvar på svenska, men namnet blir mer spännande på engelska: T.H.I.E.V.E.S. eftersom det är en akronym för följande:
- Title
- Headings
- Introduction
- Every first sentence in a paragraph
- Visuals and vocabulary
- End-of-chapter questions
- Summary
Genom att använda strategin att stjäla så mycket information man kan får man en överblick över texten och aktiverar sin förförståelse, redan innan man börjar läsa. Ett bra sätt att inleda en ny faktatext med andra ord.
Struktur: T.H.I.E.V.E.S – En strategi innan läsning av faktatexter
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
T.H.I.E.V.E.S – mall
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Källor
- A Kaya (2013), Ny i svenska skolan, hämtad 2023-01-03, se länkad artikel av Liff Manz om THIEVES
- Skolverket (2018), Textsamtal kring sakprosatexter, hämtad 2023-01-03
- Wiksten & Kindenberg (2015), ”Språkutvecklande So-undervisning”
Här hittar du fler resurser kring läsning
- Begreppsmoln före läsning
- Läsa argumenterande texter
- 90 sekunders högläsning
- Orsaksdiagram – ett stöd vid läsning
- Relationsdiagram – ett stöd vid läsning
- Synliggöra – läsvanor och läsundervisning i verksamheten
- Övertyga den andre
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.