Gå direkt till innehållet

I den här resursen får du en övergripande beskrivning av THIEVES – en strategi att använda innan läsning. Ladda gärna ner dokumenten nedan som beskriver hur eleverna kan jobba med THIEVES.

 


T.H.I.E.V.E.S – En strategi innan läsning av faktatexter

Strategin som utarbetats av Suzanne Liff Manz (2002) kallas även för informationstjuvar på svenska, men namnet blir mer spännande på engelska: T.H.I.E.V.E.S. eftersom det är en akronym för följande:

  • Title
  • Headings
  • Introduction
  • Every first sentence in a paragraph
  • Visuals and vocabulary
  • End-of-chapter questions
  • Summary

Genom att använda strategin att stjäla så mycket information man kan får man en överblick över texten och aktiverar sin förförståelse, redan innan man börjar läsa. Ett bra sätt att inleda en ny faktatext med andra ord. 


Struktur: T.H.I.E.V.E.S – En strategi innan läsning av faktatexter

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information

T.H.I.E.V.E.S – mall

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information

 


Källor

 


Här hittar du fler resurser kring läsning


Det här materialet ingår i Stödmaterial för språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i grundskoleförvaltningens verksamheter.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.