Med hjälp av begreppsmoln kan du stötta eleverna innan de ska läsa en faktatext.
Du som lärare behöver i förväg själv avgöra vilka ord/begrepp som ska lyftas fram, beroende på vilka av dem som är mest centrala. Det är alltså inte antalet gånger som ordet nämns i en text som avgör storleken, som annars är fallet när man gör digitala ordmoln. Du kan helt enkelt skapa en sida i en PowerPoint och skriva in relevanta ord/begrepp i olika färger och olika sammanhang. Gör de viktigaste orden större så att de fångar uppmärksamheten.
Exempel på begreppsmoln
Gör så här!
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Källa
- Wiksten & Kindenberg (2015), Språkutvecklande SO-undervisning – strategier och metoder för högstadiet
Här hittar du fler resurser kring läsning
- Läsa argumenterande texter
- 90 sekunders högläsning
- T.H.I.E.V.E.S – en strategi innan läsning av faktatexter
- Orsaksdiagram – ett stöd vid läsning
- Relationsdiagram – ett stöd vid läsning
- Synliggöra – läsvanor och läsundervisning i verksamheten
- Övertyga den andre
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.