Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

85 träffar
Lektion

Nollan och nätet – Noelias hemlighet

Den här lektionen består av tre moment och utgår från boken ”Noelias hemlighet – Nollan och nätet” av Caroline Engvall. Moment 1 – lyssna på ”Noelias hemlighet” Bö...
Lektion

Snusk på Snapchat – nakenbilder

Den här lektionen utgår från boken ”Snusk på Snapchat” av Ann-Charlotte Ekensten och handlar om att bli utsatt på nätet. Grooming är ett växande problem i barns och ungas virtuella verklig...
Lektion

Värsta bästa nätet

Den här lektionen innefattar dilemman och diskussioner utifrån boken ”Värsta bästa nätet” av Maria Dufva. Boken hjälper eleverna att bli nätsmarta och att undvika farliga och jobbiga situa...
Lektion

Stopp! Min kropp

Rädda barnen har utarbetat ett material för lågstadiet inom arbetsområdet ”Stopp! Min kropp”. Materialet kopplas till sex olika teman med olika fokus kring barns känslor, kroppar, hemlighe...
Lektion

Är det delbart?

Den här lektionsplaneringen utgår från Polisens material ”Är det delbart?” Lektionen består av två moment.  Moment 1 – se film Se filmen: Är det delbart? (15.26 min). Filmen handlar...
Lektion

Vem är vem på Internet?

Syftet med denna lektion är att göra eleverna medvetna om olika identiteter på Internet och hur dessa kan försöka luras på olika sätt.    Moment 1 – digitala identiteter Börja med att låta...
Lektion

Extramaterial

Vill du veta mer har du kommit helt rätt. Här hittar du förslag på böcker, filmer och länkar som du kan botanisera i. Böcker Stopp! Min kropp! En kul och viktig handbok om kroppen, känslor och hemlig...
Lektion

2. Barnkonventionens historia

I första passet fick eleverna kännedom om barnkonventionen och att alla barn har samma rättigheter. De fick också tillsammans skapa en ”barnkonvention” i klassrummet. Men när började processen att for...
Lektion

Kapitel 3 – Lilla Blå

Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:   Experiment: Lufttryck Vänskap och relationer: Klassfest Kreativitet och skojigheter: Favoritsaker
Lektion

Ungas Delaktighet och Uttryck i Det Offentliga Rummet

Enligt barnkonventionen har barn och unga rätt att till fullo ta del av, delta i och bidra till konst och kultur i alla former.