Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

85 träffar

Extramaterial

Vill du veta mer – då har du kommit rätt! Här hittar du tips på böcker, filmer och länkar som djupdyker i ämnet. Böcker Vill inte, vill av Per Nilsson E-bok Skolbibliotek Malmö Lärarhandledning...

Extramaterial

Vill du veta mer har du kommit helt rätt. Här hittar du förslag på böcker, filmer och länkar som du kan botanisera i. Böcker Stopp! Min kropp! En kul och viktig handbok om kroppen, känslor och hemlig...

Vem är vem på Internet?

Syftet med denna lektion är att göra eleverna medvetna om olika identiteter på Internet och hur dessa kan försöka luras på olika sätt.    Moment 1 – digitala identiteter Börja med att låta...

Är det delbart?

Den här lektionsplaneringen utgår från Polisens material ”Är det delbart?” Lektionen består av två moment.  Moment 1 – se film Se filmen: Är det delbart? (15.26 min). Filmen handlar...

Stopp! Min kropp

Rädda barnen har utarbetat ett material för lågstadiet inom arbetsområdet Stopp! Min kropp. Materialet kopplas till sex olika teman med olika fokus kring barns känslor, kroppar, hemligheter och livet...

Värsta bästa nätet

Den här lektionen innefattar dilemman och diskussioner utifrån boken Värsta bästa nätet av Maria Dufva. Boken hjälper eleverna att bli nätsmarta och att undvika farliga och jobbiga situationer på näte...

Snusk på Snapchat – nakenbilder

Den här lektionen utgår från boken Snusk på Snapchat av Ann-Charlotte Ekensten och handlar om att bli utsatt på nätet. Grooming är ett växande problem i barns och ungas virtuella verklighet. De social...

Nollan och nätet – Noelias hemlighet

Den här lektionen består av tre moment och utgår från boken Noelias hemlighet – Nollan och nätet av Caroline Engvall. Moment 1 – lyssna på Noelias hemlighet Börja med att lyssna på boken...

3. OM BARNKONVENTIONEN

I denna sista lektion ska vi  låta eleverna få ta del av alla sina rättigheter.    A) Börja med att titta på den korta filmen nedan!   B) Diskussion Berätta att det finns 54 st artiklar i &#...

2. BARNKONVENTIONENS HISTORIA

I första passet fick eleverna kännedom om barnkonventionen och att alla barn har samma rättigheter. De fick också tillsammans skapa en ”barnkonvention” i klassrummet. Men när började processen att for...