Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

93 träffar

Extramaterial

Vill du veta mer har du kommit helt rätt. Här hittar du förslag på böcker, filmer och länkar som du kan botanisera i. Böcker Stopp! Min kropp! En kul och viktig handbok om kroppen, känslor och hemlig...

Vem är vem på Internet?

Syftet med denna lektion är att göra eleverna medvetna om olika identiteter på Internet och hur dessa kan försöka luras på olika sätt.    Moment 1 – digitala identiteter Börja med att låta...

Är det delbart?

Den här lektionsplaneringen utgår från Polisens material ”Är det delbart?” Lektionen består av två moment.  Moment 1 – se film Se filmen: Är det delbart? (15.26 min). Filmen handlar...

Nollan och nätet – Noelias hemlighet

Den här lektionen består av tre moment och utgår från boken ”Noelias hemlighet – Nollan och nätet” av Caroline Engvall. Moment 1 – lyssna på ”Noelias hemlighet” Bö...

Snusk på Snapchat – nakenbilder

Den här lektionen utgår från boken ”Snusk på Snapchat” av Ann-Charlotte Ekensten och handlar om att bli utsatt på nätet. Grooming är ett växande problem i barns och ungas virtuella verklig...

2. Barnkonventionens historia

I första passet fick eleverna kännedom om barnkonventionen och att alla barn har samma rättigheter. De fick också tillsammans skapa en ”barnkonvention” i klassrummet. Men när började processen att for...

Ungas Delaktighet och Uttryck i Det Offentliga Rummet

Enligt barnkonventionen har barn och unga rätt att till fullo ta del av, delta i och bidra till konst och kultur i alla former.

Kapitel 1 – Men mamma, på riktigt!

Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:   Experiment: Vattnets ytspänning Vänskap och relationer: Samtal om vänskap Kreativitet och skojigheter: Schyssta pinsamheter

Kapitel 2 – Alltså pappa, allvar!

Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:   Experiment: Vattnets kretslopp Vänskap och relationer: Samtal om att bli kär Kreativitet och skojigheter: Egna pinsamheter

1. Barns rättigheter

A) Inled lektionen med att tillsammans titta på filmklippet nedan. (1,22 min)   B) Väck sedan elevernas nyfikenhet. Ställ frågor som: Vad är en rättighet? Varför finns det rättigheter? Varför sk...