Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

88 träffar

Snusk på Snapchat – nakenbilder

Den här lektionen utgår från boken Snusk på Snapchat av Ann-Charlotte Ekensten och handlar om att bli utsatt på nätet. Grooming är ett växande problem i barns och ungas virtuella verklighet. De social...

Nollan och nätet – Noelias hemlighet

Den här lektionen består av tre moment och utgår från boken Noelias hemlighet – Nollan och nätet av Caroline Engvall. Moment 1 – lyssna på Noelias hemlighet Börja med att lyssna på boken...

2. BARNKONVENTIONENS HISTORIA

I första passet fick eleverna kännedom om barnkonventionen och att alla barn har samma rättigheter. De fick också tillsammans skapa en ”barnkonvention” i klassrummet. Men när började processen att for...

Kapitel 1 – Men mamma, på riktigt!

Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:   Experiment: Vattnets ytspänning Vänskap och relationer: Samtal om vänskap Kreativitet och skojigheter: Schyssta pinsamheter

Kapitel 2 – Alltså pappa, allvar!

Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:   Experiment: Vattnets kretslopp Vänskap och relationer: Samtal om att bli kär Kreativitet och skojigheter: Egna pinsamheter

1. BARNS RÄTTIGHETER

A) Inled lektionen med att tillsammans titta på filmklippet nedan. (1,22 min)   B) Väck sedan elevernas nyfikenhet. Ställ frågor som: Vad är en rättighet? Varför finns det rättigheter? Varför sk...

Kapitel 3 – Lilla Blå

Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:   Experiment: Lufttryck Vänskap och relationer: Klassfest Kreativitet och skojigheter: Favoritsaker

Kapitel 5 – Zebbe med Z

Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:   Experiment: Om ljud Vänskap och relationer: Incidenten på rasten Kreativitet och skojigheter: Dikter

Kapitel 4 – Kråkan

Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:   Experiment: Blodomloppet Vänskap och relationer: Att samarbeta – Mötas på mitten Kreativitet och skojigheter: Lekar och aktiviteter

Vänskap och relationer: Dans

Efter att ni läst kapitel 8, samtala med eleverna om att dansa: Vad tänker Anton om att dansa? Vad tycker ni själva om att dansa? Samtala med eleverna om att man kan dansa av olika anledningar, till...