Syftet med denna lektion är att göra eleverna medvetna om olika identiteter på Internet och hur dessa kan försöka luras på olika sätt.
Moment 1 – digitala identiteter
Börja med att låta eleverna jobba med materialet ”Granska digitala identiteter: vem är vem på Internet?”.
Utfrån bilden i materialet. Låt eleverna först fundera enskilt över bilden.
Vad ser du? Vad tänker du om bilden?
Låt därefter eleverna i par reflektera över följande frågor:
- Beskriv vad du ser på bilden. Vad handlar den om?
- Vem eller vilka har skrivit det som står på skärmen?
- Vem eller vad symboliserar katten?
- I förgrunden, framför skärmen, står en person, vem symboliserar det?
- Hur tror du att personen känner sig?
- Vilka råd skulle du vilja ge personen på bilden?Låt därefter varje par besvara en fråga i helklass. Samla allas synpunkter på tavlan.
Moment 2 – se film
När eleverna har funderat över digitala identiteter och grooming är det dags att titta på film. Filmen ”Jag tror jag är lite kär i dig” (2.27 min) är producerad av Aktiv skola.
Moment 3 – diskutera
Låt eleverna bearbeta filmen genom att diskutera den. Förslagsvis börjar eleverna att diskutera i mindre grupper för att sen sammanfatta sina diskussioner i helklass.
Diskussionsunderlag
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.