Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

207 träffar
Resursmaterial

Tematiskt arbete utifrån temabok

Upptäck hur läslotsar på den öppna förskolan Hera arbetar tematiskt med böcker för att väcka språklust och läsglädje hos både barn och vuxna.
Resursmaterial

Att arbeta med olika lässtrategier

Att arbeta med olika lässtrategier är för mig viktigt oavsett ämne. Jag undervisar främst i SO och Sv/SvA i vilka eleverna möter många texter av olika slag och svårigheter.
Resursmaterial

Speed-dating med böcker – ett spännade sätt att välja bok!

Det är inte alltid lätt för elever att välja bok för det finns ju så många i biblioteket. För att underlätta sökandet ordnade finner du här ett förslag med speed-dating med böcker för elever. 
Resursmaterial

Väck läslusten – tio kreativa sätt att väcka läslust och redovisa böcker!

I den här resursen får du ta del av tio inspirerande och engagerande sätt att väcka läslusten hos dina elever – och dessutom tio kreativa metoder för att redovisa läsupplevelserna!
Resursmaterial

Poesibingo – språkutveckling, läsengagemang och läsfrämjande

Poesibingo är ett roligt och trivsamt sätt att jobba med språkutveckling, läsengagemang och läsfrämjande. Idén handlar om att kombinera bingo med scenpoesi, där ord i lyriken ersätter de klassiska siffrorna i traditionell bingo. Syftet är att lyfta fram den ganska obskyra scenkonsten, scenpoesin och i vårt fall även annan poesi i ett oväntat format - bingo! 
Resursmaterial

Lässtrategier – sammanfatta det lästa

Det finns många olika lässtrategier att ta till för att förstå och minnas en text. En del strategier fokuserar på vad eleven ska göra före läsningen, under läsningen eller efter läsningen. Den här lässtrategin gör eleven efter att ha läst en text. Att sammanfatta det lästa är kognitivt krävande men lönar sig.
Resursmaterial

Programmering – Robot City

I den här kreativa resursen står programmering i fokus men samtidigt tränar eleverna på förmågor i både teknik, matematik och svenska. Genom att bygga en stad för robotar får eleverna bland annat programmera i visuella programmeringsmiljöer, skapa stabila konstruktioner och skriva texter. 
Resursmaterial

Läsa argumenterande texter

Den här strategin stöttar eleverna i läsning av argumenterande texter genom att göra dem uppmärksamma på hur texten är uppbyggd och vilken typ av skolspråk som används i texten, men den kan även användas som mall när eleverna ska skriva en argumenterande text.
Resursmaterial

Frågor till boksamtal

Den här resursen vänder sig till dig vars elever läser skönlitteratur. Här hittar du frågor som eleverna kan besvara i boksamtal eller läsecirklar. De är  utformade för att hjälpa elever att reflektera över det de läser, samtidigt som de stimulerar diskussion och analys.
Resursmaterial

Jag som läsare

Det här materialet är utformat för att hjälpa barn att reflektera över sin egen läsning och upptäcka vad som gör läsningen meningsfull och engagerande för dem.