Bakom det här arbetet står "Grundskolefotboll mot rasismer - för allas lika värde" i samarbete med "Forum för Demokrati och Mänskliga rättigheter, Malmö stad". Det här materialet hjälper dig att utbilda om och diskutera hatbrott och skapa ett tryggt samtalsklimat i klassrummet där elever lyssnar nyfiket på varandra för att förstå varandra.
Den här resursen för högstadiet ger eleverna ”möjlighet att utveckla förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar”. Resursen innehåller en arbetsgång som integrerar svenska och historia.
Syftet med uppgifterna är att eleverna ska få möjlighet att utveckla förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar. Genom att läsa skönlitteratur utvecklar de sin förmåga att förstå hur andra människor tänker och vad som ligger bakom andra människors sätt att tänka när de väljer olika vägar och handlingsalternativ i sitt liv.
Den 14 maj firas teckenspråkets dag. Samma datum år 1981 fastslog den svenska riksdagen att teckenspråk är dövas förstaspråk. Värt att fira! I den här resursen kan du lära dig mer om teckenspråket och göra en övning eller två.
I projektet "Barnens bästa bibliotek" får alla elever i förskoleklass visning av sitt närmaste områdesbibliotek på Biblioteken i Malmö. Varje elev får en bokgåva och dessutom får varje klass en högläsningsbok.
Poesi är en textform våra elever kommer i kontakt med redan i unga år. Det kan vara i form av rim och ramsor, berättelser på vers, lyriska dikter eller låttexter. I det första mötet med dikter ligger...
Tänk själv! Är Loch Ness-monstret världens sista dinosaurie? Finns det tvillingar som sitter ihop? Glömde de första människorna på månen kvar en astronaut? Man ska inte tro på allt vad folk säger. Med det kan också vara så att det som låter som tidernas värsta rövarhistoria verkligen har hänt på riktigt.
I den här resursen kan du plocka fram vilken nobelklassiker du vill! Kanske något av Lagerlöf, Hemingway eller Solzjenitsyn. Låt eleverna läsa ett utdrag och hjälpa varandra att analysera en enskild människa, en enskild karaktär. Övningen bygger på kooperativt lärande och stärker samarbete kring det centrala innehållet.
Aktivitet 4 “Vi urskiljer ord och språkljud”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
För att utveckla en god läs- o...