Lektion 3
Nu är det dags för eleverna att skapa och vara kreativa. Varje elev få det material som behövs för att skapa sitt eget lamm.
I materialet ingår:
vitt ritpapper
mjukt vitpapper
blyertspenna...
Lektion 2
Del 1 – muntligt läxförhör i korta drag om faktakunskaperna om lamm
Jag inleder den andra lektionen med kort repetition av vad vi gjorde föregående lektion.
Del 2 – akti...
Lektion 1
Jag informerar eleverna att under denna lektion kommer vi att fördjupa våra kunskaper om beskrivande texter genom att beskriva bilder och läsa en beskrivande text.
Del 1 – sam...
Eleven går ut ur texten med nya erfarenheter, innehållsligt och språkligt
(A) Eleverna går ut ur texten och skriver en självständig argumenterande text om bruna björnarnas situation i Rumänien med utg...
(A) Eleverna får en tidningsartikel ”Sorgliga berättelser om bruna björnar i Rumänien – från fångenskap till frihet” att läsa och gå in i textens innehåll
(B) Varje elev läser texten...
Eleven går in i texten och skapar en föreställningsvärld, utifrån egna erfarenheter och förkunskaper.
(A) Vi börjar med en förebyggande och allmän diskussion om ämnet ”djur i fångenskap” som bygger på...
Lektion 5
Del 1 – återkoppling
Den här lektionen inleder jag med att uppmana eleverna att titta på slutet av sin text där de hittar min skriftliga återkoppling till texten de har skrivit. De få...
LEKTION 1
Den första lektionen består av tre olika delar.
Del 1
Inledning
Jag inleder lektionen med att visa två bilder för eleverna. En bild visar elever i ett svenskt klassrum och annan visa...
Lektion 2
Den här lektionen består av två delar och avslutas med en läxa.
Del 1
Inled lektionen med en kort återkoppling till föregående lektion och sammanställningen av informationen som ele...
LEKTION 3
Den här lektionen består av 3 delar och de får förbereda en intervju med sina föräldrar.
Del 1
Vi inleder lektionen med kort genomgång av läxan genom muntligt förhör i hela klassen/...