Gruppindelning görs, med ca fyra elever i varje grupp.
Eleverna tittar på filmerna en gång till.
Tankekartorna kopieras upp och delas ut, en kopia till varje elev OCH en till gruppen.
Läraren väljer e...
Filmen Addition med ett negativt tal är grunden för momentet. I slutet av filmen presenteras tre tallinjer med start- och stopp-markeringar. Eleverna tränar i momentet att addera med ett negativt tal...
Mål: Träna och förstå addition med två negativa tal.
Detta är andra momentet av tre.
I slutet av filmen presenteras en tallinje med ett uppdrag.
Elevgruppen arbetar tillsammans, de väljer en tallinj...
Mål: Träna och förstå subtraktion med två negativa tal.
Detta är tredje momentet av tre.
Läraren delar in i grupper om tre.
I slutet av filmen presenteras en tallinje med ett uppdrag.
Elevgruppen ar...
Det är dags för en EPA.
EPA är en metod som går ut på att eleverna först jobbar en stund Enskilt, därefter i Par och avslutningsvis följer man som lärare upp resultaten på något vis med Alla.
Dela u...
Samtala med eleverna om förra övningen “Cirklar”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om uppskattn...
Samtala med eleverna om förra övningen “Symmetri”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om vad symm...
Återkoppling från förra lektionen:
Eleverna sätter sig tillsammans i de grupper då de jobbade med tanketavlan förra lektionen.
Läraren visar/ritar en bild med blå kvadrater exempelvis (-5) – (-2...
Målet med momentet: Att placera ut negativa och positiva tal på tallinjen.
Se filmen tillsammans
Eleverna samlas i respektive grupper. Läraren berättar för eleven vilken grupp hon/han tillhör, var ho...
Mål med momentet: Summering av vad och hur eleven lärt sig.
Ändra gruppkonstellationen med fyra elever i respektive grupp.
Ge uppdraget till var och en i gruppen att berätta för de andra om:
vad han...