Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

24 träffar

MODE – IGÅR, IDAG OCH IMORGON

– Vilken snygg tröja du har! – Tack! Visst är den fin! – Verkligen! Var har du fått den ifrån? – Jag köpte den i den nya affärer runt hörnet. Du vet den som säljer snygga kläde...

VEGANSKA FÄRSBIFFAR – DISTANSUNDERVISNING

Är det dax för hemkunskap i skolan eller kanske hemma? I denna instruktionsfilm för Hem- och konsumentkunskap kan eleverna ta del av hur man gör veganska färsbiffar. Ett bra sätt för eleverna att lyss...

INSTRUERANDE TEXT

Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...

SEMLAN, FASTLAGSBULLE, FETTISDAGSBULLE, HETVÄGG, LJUGFINK – KÄRT BARN HAR MÅNGA NAMN

När är det acceptabelt att äta en semla? Denna brännande fråga delar befolkning lika effektivt som melodifestivalens vara eller icke vara eller synen på SD. Dylika brännande aktuella frågor är det vår...

Laga mat med rester – matsvinn blir miljövinn!

Visste du att en familj på fyra personer slänger drygt 1 kilo mat per dag? Det är inte alls bra, varken för miljön eller plånboken. De livsmedel som hushållen slänger mest av är frukt och grönsaker fö...

Dags att välja utmaning!

Nu är det dags för eleverna att välja vad de vill fördjupa sig i. Varje utmaning presenteras med en lärarguiden i anteckningar. Vill du skicka bladet till eleverna rekommenderar jag att du först ladda...

De globala målen – Du kan påverka!

Syftet med denna lektion är att introducera, befästa och fördjupa elevernas kunskap om Agenda 2030 samt få dem att inse att de själva kan påverka världen vi lever i. FN:s Agenda 2030 och de 17 Globala...

Modets baksida – slavarbete och miljögifter

Under denna lektion ska eleverna få lära sig mer om textilindustrins baksida genom en presentation som tar upp triangelhandeln, arbetsförhållanden för dem som syr våra kläder idag samt hur textilindus...

Nä men?! Vad har du på dig?

Nu när eleverna vet hur man gör tyg idag så ska de resa 500 år tillbaka i tiden för att se hur mode och kläder förändrats över tid.  Syftet med detta är att få dem att inse hur annorlunda man klädde s...

Varför bär vi kläder?

Under denna lektion ska eleverna få reflektera över några frågor för att få igång deras tankeprocess kring just kläder. Varför bär vi kläder? Hur gör man kläder? Vem köper kläderna som de bär? Elevern...