Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

24 träffar

Laga mat med rester – matsvinn blir miljövinn!

Visste du att en familj på fyra personer slänger drygt 1 kilo mat per dag? Det är inte alls bra, varken för miljön eller plånboken. De livsmedel som hushållen slänger mest av är frukt och grönsaker fö...

VEGANSKA FÄRSBIFFAR – DISTANSUNDERVISNING

Är det dax för hemkunskap i skolan eller kanske hemma? I denna instruktionsfilm för Hem- och konsumentkunskap kan eleverna ta del av hur man gör veganska färsbiffar. Ett bra sätt för eleverna att lyss...

Utmaning G- Hur många mil?

Utmaningen G är skapat för att eleverna ska ifrågasätta om vi ska fortsätta köpa varor som transporteras så långt innan de når oss. De ska bli medvetna om hur deras klädkonsumtion bidrar till klimatfö...

Utmaning F- Vad kostar det?

Utmaningen F är skapat för att eleverna ska ifrågasätta både priset på varorna vi köper hos stora företag men även för att se varför vi värdesätter saker och ting olika om de producerats lokalt. Vilka...

Utmaning E – Var medveten och påverka!

Utmaning E handlar om att vara medveten om hur ens kläder tillverkas. Får den som tillverkat din tröja en hyfsad levnadslön? Har din vinterjacka riktig päls runt luvan och var kommer dunfjädrarna ifrå...

Utmaning D – Allt blir modernt igen

Utmaning D handlar om att ha koll på dagens designer och mode. Vem är designern alla talar om just nu? Vilka finns det utöver de stora modehusen? Finns det historiska referenser i dagens mode? Från vi...

Utmaning C – Mode jorden runt

Utmaning C handlar om att vidga sina vyer. Kan eleverna undersöka utomeuropeisk mode från valfri tidsepok och visa hur modet där förändrats? Kan de sedan dra paralleller till samhällsförändringar som...

Utmaning B – Återskapa

I utmaning B ska eleven designa och skapa något nytt av något gammalt. Redesign är ett bra sätt att ta vara på befintliga textilresurser. Vad kan man göra av till exempel en gammal tröja? I denna utma...

Utmaning A- Designa framtiden

Utmaning A handlar om design och fantasi. Kan eleverna förutspå hur vår värld kommer att se ut om 500 år? Kan de utifrån deras syn på världen designa kläder och tänka på färg, form, funktion och mater...

Dags att välja utmaning!

Nu är det dags för eleverna att välja vad de vill fördjupa sig i. Varje utmaning presenteras med en lärarguiden i anteckningar. Vill du skicka bladet till eleverna rekommenderar jag att du först ladda...