Utmaning A handlar om design och fantasi. Kan eleverna förutspå hur vår värld kommer att se ut om 500 år? Kan de utifrån deras syn på världen designa kläder och tänka på färg, form, funktion och mater...
Utmaningen G är skapat för att eleverna ska ifrågasätta om vi ska fortsätta köpa varor som transporteras så långt innan de når oss. De ska bli medvetna om hur deras klädkonsumtion bidrar till klimatfö...
Utmaningen F är skapad för att eleverna ska ifrågasätta både priset på varorna vi köper hos stora företag men även för att se varför vi värdesätter saker och ting olika om de producerats lokalt. Vilka...
Utmaning E handlar om att vara medveten om hur ens kläder tillverkas. Får den som tillverkat din tröja en hyfsad levnadslön? Har din vinterjacka riktig päls runt luvan och var kommer dunfjädrarna ifrå...
Utmaning D handlar om att ha koll på dagens designer och mode. Vem är designern alla talar om just nu? Vilka finns det utöver de stora modehusen? Finns det historiska referenser i dagens mode? Från vi...
Utmaning C handlar om att vidga sina vyer. Kan eleverna undersöka utomeuropeisk mode från valfri tidsepok och visa hur modet där förändrats? Kan de sedan dra paralleller till samhällsförändringar som...
I utmaning B ska eleven designa och skapa något nytt av något gammalt. Redesign är ett bra sätt att ta vara på befintliga textilresurser. Vad kan man göra av till exempel en gammal tröja? I denna utma...
Förberedelse
Detta moment tar upp textilindustrin mörka sidor genom en presentation som behandlar triangelhandeln, arbetsförhållanden för de som arbetar i nutidens globaliserade textilindustrin samt d...
Detta moment lägger fokus på hur man kan bli en mer medveten konsument. Här ges konkreta tips på hur man kan konsumera mer hållbart, handla mindre och vad man ska tänka på för att inte bidra till den...
På Globalamålens webbplats finns tillräckligt med information för att presentera de globala målen. Under varje mål hittar du dess delmål som mer detaljerat förklarar vad som behöver göras för att uppn...