Syftet med ”Rondellen”
För att känna att ens tankar är viktiga behöver man få komma till tals. ”Rondellen” är en struktur där alla elever i en grupp får komma till tals genom a...
Syftet med ”Ordet runt”
För att känna att ens tankar är viktiga behöver man få komma till tals. Rondellen är en struktur där alla elever i en grupp får komma till tals genom att eleverna t...
”Jag har märkt på eleverna att de är så mycket mer aktiva sedan vi började med detta arbetssätt kring filmvisning i SO/NO. Alla elever vill vara med och bidra till sin grupp.” Detta berätt...
Syfte ”Inre och yttre cirkel”
Inre och yttre cirkel skapar förutsättningar för interaktion mellan par samtidigt som hela klassen är i gång med att genomföra övningen. Elevaktiviteten är h...
Deltagare: Alla
Ni behöver en uppblåsbar badboll eller en ballong (eller flera om man vill ha en större utmaning och mer rörelse). Nu är utmaningen att tillsammans hålla bollen/bollarna i luften under...
Deltagare: Alla
Kan lunchrasten utökas med 20 minuter några gånger i veckan så är lunchpuls ett perfekt sätt för att få elevernas koncentration att öka. Anordna pulshöjande aktiviteter under cirka 20...
Deltagare: Enskilt
Var och en gör en serie rörelser för att sträcka på rygg och axlar. Gör om rörelsen ett antal gånger under några minuter.
Sträck dig framåt/nedåt mot tårna så långt du kan med arma...
Deltagare: Enskilt
Rita bokstaven “A” i luften och säg samtidigt “1”. Fortsätt på samma sätt så långt du kan genom att rita “B” och säg “2”, C och säg “3” och så vidare.
Deltagare: Enskilt
Under pausen ska eleverna blinka med höger öga när de knäpper med vänster hand. Sedan byter de snabbt och blinkar med vänster öga och knäpper med höger hand. Skifta under några minu...
Deltagare: Parvis
Eleverna står parvis rygg mot rygg så att ryggarna rör varandra. Den ena har en bok som skickas till den andra genom att hålla den i båda händerna och luta sig åt sitt höger där part...