Charlotta Jensfelt, förstelärare, på Johannesskolan undervisar i åk 2 och arbetar ofta med Kooperativt lärande. Läs mer om hur Charlotta använder strukturerna i svenska. I planeringen beskriver hon hu...
Hanna Wallinder, förstelärare på Nydalaskolan, beskriver i sin Pedagogiska planering hur eleverna ska arbeta med hitta olika lösningar på ett moraliskt problem.
Strukturerna som Hanna använder sig av...
Syftet med ”Switcheroo”
När eleverna har arbetat i team och är färdiga med en uppgift passar ”Switcheroo”. För att sprida lärandet mellan teamen och dessutom ge varje enskilt t...
Syftet med ”Rondellen”
För att känna att ens tankar är viktiga behöver man få komma till tals. ”Rondellen” är en struktur där alla elever i en grupp får komma till tals genom a...
Syftet med ”Ordet runt”
För att känna att ens tankar är viktiga behöver man få komma till tals. Rondellen är en struktur där alla elever i en grupp får komma till tals genom att eleverna t...
”Jag har märkt på eleverna att de är så mycket mer aktiva sedan vi började med detta arbetssätt kring filmvisning i SO/NO. Alla elever vill vara med och bidra till sin grupp.” Detta berätt...
Deltagare: Parvis
Eleverna ställer sig rygg mot rygg och lutar sig mot varandra. Därefter ska de försöka gå ner på huk med ryggarna mot varandra hela tiden. Sedan ska de lugnt resa sig upp. Upprepa ni...
Deltagare: Parvis
Eleverna står i par mitt emot varandra. Nu ska de korsvis klappa varandras händer, först högt och sen lågt. Så här går det till. Börja med att slå på varandras högra handflata högt u...
Knäböj i par
Deltagare: Parvis
Stå mitt emot varandra och håll varandras händer och knäböj samtidigt. Upprepa med 30 sekunders aktivitet och 30 sekunders vila.
Vill man lägga till en kognitiv utmanin...