Syftet med ”Switcheroo”
När eleverna har arbetat i team och är färdiga med en uppgift passar ”Switcheroo”. För att sprida lärandet mellan teamen och dessutom ge varje enskilt t...
Lena Lundberg, förstelärare på Nydalaskolan berättar: ”Många av strukturerna som beskrivs inom Kooperativt Lärande är ofta riktade till klassrumssituationer där eleverna har material som penna,...
Linda Swärd är förstelärare på Nydalaskolan. I hennes Pedagogiska planering presenterar hon ett lektionsupplägg i matematik där lektionens mål är att eleverna tillsammans i lärkompisar ska lösa matema...
Patrik Johansson jobbar som förstelärare på Johannesskolan. På Johannesskolan är det förstelärarna som tillsammans med förstelärare i fritids driver skolans utvecklingsarbete i Kooperativt lärande. Jo...
Syftet med ”Kloka pennan”
”Kloka pennan” är en struktur som baseras på turtagning mellan två elever. En elev kan tillexempel leda samtalet, eller coacha och den andra eleven k...
Syftet med ”Ping pong-par”
Detta är en enkel struktur som strukturerar turtagning kombinerat med brainstorming.
Kagan, S., Stenlav. J. (2017). Kooperativt lärande-Samarbetsstrukturer för e...
Syftet med ”Two stars and a wish”
Strukturen har sin grund i bedömning och kamratrespons. ”Two stars and a wish” går att göra såväl muntligt som skriftligt. Genom strukturen f...
Charlotta Jensfelt, förstelärare, på Johannesskolan undervisar i åk 2 och arbetar ofta med Kooperativt lärande. Läs mer om hur Charlotta använder strukturerna i svenska. I planeringen beskriver hon hu...
Hanna Wallinder, förstelärare på Nydalaskolan, beskriver i sin Pedagogiska planering hur eleverna ska arbeta med hitta olika lösningar på ett moraliskt problem.
Strukturerna som Hanna använder sig av...