Sofie Nilsson, förstelärare på Rosengårdsskolan, har tidigare delat med sig av en lektionsplanering i ”Etik och moral”. Nu får ni ta del av en lektion i historia där eleverna har arbetat m...
Syftet ”Mina ord, dina ord”
Brainstorma eller tänka tillsammans är något elever gör ofta i undervisning. ”Mina ord, dina ord” är en struktur som stöttar dessa moment till att b...
Lena Lundberg, förstelärare på Nydalaskolan berättar: ”Många av strukturerna som beskrivs inom Kooperativt Lärande är ofta riktade till klassrumssituationer där eleverna har material som penna,...
Patrik Johansson jobbar som förstelärare på Johannesskolan. På Johannesskolan är det förstelärarna som tillsammans med förstelärare i fritids driver skolans utvecklingsarbete i Kooperativt lärande. Jo...
”Jag har märkt på eleverna att de är så mycket mer aktiva sedan vi började med detta arbetssätt kring filmvisning i SO/NO. Alla elever vill vara med och bidra till sin grupp.” Detta berätt...
Syftet med ”Kloka pennan”
”Kloka pennan” är en struktur som baseras på turtagning mellan två elever. En elev kan tillexempel leda samtalet, eller coacha och den andra eleven k...
Syftet med ”Ping pong-par”
Detta är en enkel struktur som strukturerar turtagning kombinerat med brainstorming.
Kagan, S., Stenlav. J. (2017). Kooperativt lärande-Samarbetsstrukturer för e...
Syftet med ”Two stars and a wish”
Strukturen har sin grund i bedömning och kamratrespons. ”Two stars and a wish” går att göra såväl muntligt som skriftligt. Genom strukturen f...