Lena Lundberg, förstelärare på Nydalaskolan berättar: ”Många av strukturerna som beskrivs inom Kooperativt Lärande är ofta riktade till klassrumssituationer där eleverna har material som penna,...
Linda Swärd är förstelärare på Nydalaskolan. I hennes Pedagogiska planering presenterar hon ett lektionsupplägg i matematik där lektionens mål är att eleverna tillsammans i lärkompisar ska lösa matema...
Patrik Johansson jobbar som förstelärare på Johannesskolan. På Johannesskolan är det förstelärarna som tillsammans med förstelärare i fritids driver skolans utvecklingsarbete i Kooperativt lärande. Jo...
Syftet med ”Ping pong-par”
Detta är en enkel struktur som strukturerar turtagning kombinerat med brainstorming.
Kagan, S., Stenlav. J. (2017). Kooperativt lärande-Samarbetsstrukturer för e...
Syftet med ”Two stars and a wish”
Strukturen har sin grund i bedömning och kamratrespons. ”Two stars and a wish” går att göra såväl muntligt som skriftligt. Genom strukturen f...
Charlotta Jensfelt, förstelärare, på Johannesskolan undervisar i åk 2 och arbetar ofta med Kooperativt lärande. Läs mer om hur Charlotta använder strukturerna i svenska. I planeringen beskriver hon hu...
Hanna Wallinder, förstelärare på Nydalaskolan, beskriver i sin Pedagogiska planering hur eleverna ska arbeta med hitta olika lösningar på ett moraliskt problem.
Strukturerna som Hanna använder sig av...
Syftet med ”Switcheroo”
När eleverna har arbetat i team och är färdiga med en uppgift passar ”Switcheroo”. För att sprida lärandet mellan teamen och dessutom ge varje enskilt t...