Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

292 träffar
Moment

Switcheroo

Syftet med ”Switcheroo” När eleverna har arbetat i team och är färdiga med en uppgift passar ”Switcheroo”. För att sprida lärandet mellan teamen och dessutom ge varje enskilt t...
Moment

Idrott och hälsa i åk 1-3

Lena Lundberg, förstelärare på Nydalaskolan berättar: ”Många av strukturerna som beskrivs inom Kooperativt Lärande är ofta riktade till klassrumssituationer där eleverna har material som penna,...
Moment

Matematik åk 3

Linda Swärd är förstelärare på Nydalaskolan. I hennes Pedagogiska planering presenterar hon ett lektionsupplägg i matematik där lektionens mål är att eleverna tillsammans i lärkompisar ska lösa matema...
Moment

Matematik åk 7-9

Patrik Johansson jobbar som förstelärare på Johannesskolan. På Johannesskolan är det förstelärarna som tillsammans med förstelärare i fritids driver skolans utvecklingsarbete i Kooperativt lärande. Jo...
Moment

Kloka pennan

Syftet med ”Kloka pennan”  ”Kloka pennan” är en struktur som baseras på turtagning mellan två elever. En elev kan tillexempel leda samtalet, eller coacha och den andra eleven k...
Moment

Ping-pong par

Syftet med ”Ping pong-par” Detta är en enkel struktur som strukturerar turtagning kombinerat med brainstorming. Kagan, S., Stenlav. J. (2017). Kooperativt lärande-Samarbetsstrukturer för e...
Moment

Two stars and a wish

Syftet med ”Two stars and a wish” Strukturen har sin grund i  bedömning och kamratrespons. ”Two stars and a wish” går att göra såväl muntligt som skriftligt. Genom strukturen f...
Moment

Mall för two stars and a wish

Under ”Se mer” finner du två bifogade mall att använda för strukturen ”Two stars and a wish”.
Moment

Svenska åk 2

Charlotta Jensfelt, förstelärare, på Johannesskolan undervisar i åk 2 och arbetar ofta med Kooperativt lärande. Läs mer om hur Charlotta använder strukturerna i svenska. I planeringen beskriver hon hu...
Moment

Religion åk 6

Hanna Wallinder, förstelärare på Nydalaskolan, beskriver i sin Pedagogiska planering hur eleverna ska arbeta med hitta olika lösningar på ett moraliskt problem. Strukturerna som Hanna använder sig av...