Helena Yngvesson är förstelärare i fritidshem på Nydalaskolan. Hon driver utvecklingen – tillsammans med skolans fritidspedagoger – av Kooperativt lärande på fritidshemmet på skolan.
Här f...
Anneke Moerkerken är grundskollärare och specialpedagog och har lång erfarenhet av att arbeta med Kooperativt lärande. Anneke har under flera år varit vårt bollplank och generöst delat med sig av sina...
Sofie Nilsson, förstelärare på Rosengårdsskolan, har tidigare delat med sig av en lektionsplanering i ”Etik och moral”. Nu får ni ta del av en lektion i historia där eleverna har arbetat m...
Syftet ”Mina ord, dina ord”
Brainstorma eller tänka tillsammans är något elever gör ofta i undervisning. ”Mina ord, dina ord” är en struktur som stöttar dessa moment till att b...
Lena Lundberg, förstelärare på Nydalaskolan berättar: ”Många av strukturerna som beskrivs inom Kooperativt Lärande är ofta riktade till klassrumssituationer där eleverna har material som penna,...
Linda Swärd är förstelärare på Nydalaskolan. I hennes Pedagogiska planering presenterar hon ett lektionsupplägg i matematik där lektionens mål är att eleverna tillsammans i lärkompisar ska lösa matema...
Syftet med ”Kloka pennan”
”Kloka pennan” är en struktur som baseras på turtagning mellan två elever. En elev kan tillexempel leda samtalet, eller coacha och den andra eleven k...
Syftet med ”Ping pong-par”
Detta är en enkel struktur som strukturerar turtagning kombinerat med brainstorming.
Kagan, S., Stenlav. J. (2017). Kooperativt lärande-Samarbetsstrukturer för e...
Syftet med ”Two stars and a wish”
Strukturen har sin grund i bedömning och kamratrespons. ”Two stars and a wish” går att göra såväl muntligt som skriftligt. Genom strukturen f...