Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

298 träffar
Arbetsområde

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för alla ämnen och åldrar

I stödmaterialet presenteras olika strategier som alla har sin grund i ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt. Metoderna är placerade som under rubriker som de vanligen brukar förknippas med, men kan och bör kombineras på ett flexibelt sätt i olika sammanhang och ämnen.
Arbetsområde

Vetenskapligt arbete

I det här arbetsområdet bjuder Karolina Göransson och Linda Ellinor Lindberg från Pauliskolan på ett material som handlar om vetenskapligt arbete. Samtliga program på Pauliskolan arbetar med vetenskapliga undersökningar och - skrivande.
Arbetsområde

Hjärnan och lässtrategier

Att medvetet arbeta med lässtrategier fyller en didaktisk funktion oavsett ämne och texttyp. Dessutom kommer svårighetsgraden i texter att öka i takt med elevens utbildningsnivå vilket gör strategierna till praktiska verktyg genom hela livet.
Resursmaterial

En oväntad femkamp

Kanske en mer oväntad femkamp än en klassisk femkamp. Dela in klassen i lag om fem och låt eleverna tävla i varsin gren. Vem är bra på att passa tiden? Vem är pricksäker? Vem är bäst på att flörta? Ve...
Resursmaterial

Läsa argumenterande texter

Den här strategin stöttar eleverna i läsning av argumenterande texter genom att göra dem uppmärksamma på hur texten är uppbyggd och vilken typ av skolspråk som används i texten, men den kan även användas som mall när eleverna ska skriva en argumenterande text.
Resursmaterial

Anteckna effektivare med Cornell-metoden

Lär dina elever att anteckna effektivt med Cornell-metoden.
Resursmaterial

Anteckna effektivt

I den här resursen hittar du en lathund som ger eleverna sex viktiga strategier för att kunna anteckna effektivt. Ladda ner och dela med eleverna!
Resursmaterial

Lärmiljö – organisera klassrummet

Den här resursen handlar om hur du kan organisera det fysiska klassrummet för att skapa goda förutsättningar för ditt ledarskap och elevernas lärande. 
Resursmaterial

Psykologisk trygghet börjar i skolan

Psykologisk trygghet diskuteras mycket på arbetsplatser och organisationer men för att implementera ett fenomen från grunden börjar det, som det mesta, i skolan.
Resursmaterial

Om konspirationsteorier med Andreas Önnerfors

Forskning har visat att elever som inte är socialt och känslomässigt väl anslutna löper större risk att hamna i konspirationsteoriernas fällor. Detta föreläsnings- och utbildningspaket med Andreas Önnerfors, professor i idéhistoria, riktar sig till dig som i den pedagogiska vardagen möter konspirationsteorier, desinformation och informationspåverkan.