Vattnet är livsviktigt! Varför då? Jo, vattnets egenskaper gör det användbart i många sammanhang. Det kan handla om torka, översvämningar, varför näsan på en staty ”försvinner” med tiden eller varför kroppen måste ha vatten för att fungera.
I detta arbetsområde kikar vi närmare på vattnets egenskaper, som du som lärare kan ta med dig in i många andra ämnen än just bara de naturvetenskapliga. I grund och botten är ämnesområdet naturvetenskapligt. Det bidrar till att de vunna kunskaperna kan användas ämnesövergripande eller ge en möjlighet till att arbeta ämnesövergripande mellan lärare i exempel NO och SO. I lektion 3 skapar eleven en digital berättelse som bidrar till att utveckla de språkliga förmågorna utifrån nyvunna ord och begrepp som sätts in i ett sammanhang.
Filmen nedan tar upp det som lektionerna kommer att handla om (ytspänning, vatten som lösningsmedel, kemiska egenskaper på molekylnivå samt vattnets kok- och smältpunkt).
Vatten är det absolut vanligaste lösningsmedlet både i naturen och i samhället. Med vatten som lösningsmedel och transportör vill kursplanen göra eleverna medvetna om att vattnets förmåga att lösa ämnen är en förutsättning för livet.
I lektion 2 gör eleverna varsin skärminspelning med hjälp av en app (chromebook) eller länk (dator). Om ni inte arbetat med detta tidigare är förslaget att gå igenom arbetsområdet Loom – skärminspelning med fönster (chromebook) eller Screencast-o-matic – skärminspelning med fönster (dator ) innan.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.