Med hjälp av begreppsmoln kan du stötta eleverna innan de ska läsa en faktatext.
Du som lärare behöver i förväg själv avgöra vilka ord/begrepp som ska lyftas fram, beroende på vilka av dem som är mest centrala. Det är alltså inte antalet gånger som ordet nämns i en text som avgör storleken, som annars är fallet när man gör digitala ordmoln. Du kan helt enkelt skapa en sida i en PowerPoint och skriva in relevanta ord/begrepp i olika färger och olika sammanhang. Gör de viktigaste orden större så att de fångar uppmärksamheten.
Exempel på begreppsmoln
Gör så här!
Källa
- Wiksten & Kindenberg (2015), Språkutvecklande SO-undervisning – strategier och metoder för högstadiet
Här hittar du fler resurser kring läsning
- Läsa argumenterande texter
- 90 sekunders högläsning
- T.H.I.E.V.E.S – en strategi innan läsning av faktatexter
- Orsaksdiagram – ett stöd vid läsning
- Relationsdiagram – ett stöd vid läsning
- Synliggöra – läsvanor och läsundervisning i verksamheten
- Övertyga den andre
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.