Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

146 träffar

De globala målen – Du kan påverka!

Syftet med denna lektion är att introducera, befästa och fördjupa elevernas kunskap om Agenda 2030 samt få dem att inse att de själva kan påverka världen vi lever i. FN:s Agenda 2030 och de 17 Globala...

Modets baksida – slavarbete och miljögifter

Under denna lektion ska eleverna få lära sig mer om textilindustrins baksida genom en presentation som tar upp triangelhandeln, arbetsförhållanden för dem som syr våra kläder idag samt hur textilindus...

Nä men?! Vad har du på dig?

Nu när eleverna vet hur man gör tyg idag så ska de resa 500 år tillbaka i tiden för att se hur mode och kläder förändrats över tid.  Syftet med detta är att få dem att inse hur annorlunda man klädde s...

TRÄFF 9

Nedan finner du presentationen med genomgång och uppgifter. Mål med träff 9 Att fundera på vad undervisning i matematik med programmering innebär Att få planera en matematiklektion innehållande progr...

TRÄFF 11

Nedan finner du presentationen med genomgång och uppgifter. Mål med träff 11 Att planera en matematiklektion innehållande programmering för elever som kan programmera och för de elever som inte kan p...

4. EXCERPT FROM HEART OF DARKNESS BY JOSEPH CONRAD

After reading Achebe’s obituary, I explain to students that before Achebe wrote his novel, Polish author Joseph Conrad wrote Heart of Darkness, a short novel or novella about a white man named Marlow...

Agenda 2030 och de globala målen

[Sidor 6-7 i Arbetsboken]  Innehåll • Agenda 2030 och de globala målen • Malmö – För en hållbar och rättvis stad • Innovationer kan spela en stor roll för hållbar utveckling   Vill n...

Blåa uppgifter – i början av boken

Den första veckan kan eleverna välja mellan de fyra blåa uppgifterna. Syftet med de blåa uppgifterna är att eleverna ska få olika möjligheter att knyta an till bokens första del och arbeta sig in i bo...

9. EXAM – FOCUS ON LANGUAGE

Välj valfri examinationsform i digiexam eller liknande. Håll fokus på språket.

8. AFTER READING: ”ABRAHAM TESTED”

After reading the novel read ”Abraham Tested” and discuss. The parallels between the passage and the novel are pretty clear. Discussion of the question: What motivates our actions? How do...