Syftet med denna lektion är att introducera, befästa och fördjupa elevernas kunskap om Agenda 2030 samt få dem att inse att de själva kan påverka världen vi lever i. FN:s Agenda 2030 och de 17 Globala...
Nu är det dags för eleverna att välja vad de vill fördjupa sig i. Varje utmaning presenteras med en lärarguiden i anteckningar. Vill du skicka bladet till eleverna rekommenderar jag att du först ladda...
I nordöstra Polen ligger Bialystok, en stad med idag nästan 300 000 invånare. Före andra världskriget var Bialystok den stad i världen som hade den största andelen judiska stadsbor. Som mest utgjordes...
Strax väster om Bialystok ligger en liten by vid namn Tykocin. Hit kommer gruppen för att söka efter byns judiska förflutna som religiöst center för judar i Östra Polen. I första filmen får gruppen up...
Det är våren 1942 och Hitlers födelsedag närmar sig. Heinrich Himmler bestämmer sig för att ge sin ledare ett Warszawa tömt på sin judiska befolkning. De flesta i gettot hade vid den här tiden redan s...
Janusz Korczak var jude och barnen på hans barnhem var judar, därför tvingades de att flytta in i gettot 1940. Barnhemmet kom först att ligga på Chlodnagatan. Därefter fick det flytta ännu en gång til...
I Warszawa inrättade nazisterna i oktober 1940 ett getto som kom att bli det största. När det var som störst levde en halv miljon människor innanför dess murar. Gettot existerade fram till maj 1943 de...
I filmerna nedan besöker gruppen Warszawas universitet för att få lära känna en av universitetets studenter under 30-talet, poeten Zuzanna Ginczanka. De ges en inblick i den antisemitism som fanns i P...
Innan tyskarna brände ner den judiska stadsdelen fortsatte Krochmalnagatan enda ut på landsbygden. På nummer 92 låg en stor vit byggnad, det judiska barnhemmet. Huset finns kvar och gruppen besöker ad...