På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
FÖRBEREDELSE FÖR LÄRAREN
Gruppera eleverna, tre och tre, innan momentet börjar.
Tips 1 till gruppindelningen: Gruppindelning kan ske m h a https://webtools.itgonline.se/
Klicka på fältet Groupie SKAPA...
Repetera lektionsmålen innan eleverna sätter igång med momentet..
Repetera, innan lektionens slut, lektionsmålen och poängtera vad eleverna har med sig ut genom dörren i resten av sina liv!
&nb...
Lektionsmål:
Eleven skapar en film där ord och begrepp används för att förklara vattenmolekylernas intra- och intermolekylära krafter och hur värmeenergin påverkar molekylrörelsen (intra = mellan ato...
I moment 2 tränas eleven i att beskriva vattenmolekylens rörelse i en text där ord och begrepp används.
Ett dokument delas av en elev i varje grupp i Drive och alla i gruppen ska ha behörigheter att s...
Fokus i momentet är att få förståelse för vad det faktiskt är som händer då temperaturen förändras.
Dela in klassen i grupper om 5-7 st elever inför moment 1.
I detta momentet distanserar vi oss lite från uttrycket okritiskt tänkande och fokuserar på att kalla det tillit istället. Vi exemplifierar och övar.
Förbered
Förberedmomentet innan lektionen genom a...
Ett moment i vilket du som lärare repeterar grunderna i källkritik för eleverna.
Förbered
Förbered genom att själv repetera stoffet och genom att plocka fram lämpliga länkar, texter och/eller exempel...
Ett moment i vilket du som lärare inleder det korta arbetsområdet genom att ställa en väldigt enkel fråga och väntar på svaret.
Förbered
Se till att du har koll på källkritikens abc, friska upp grundl...
Om det finns någon elev som har tid över, är detta moment något att arbeta med.
Tanken är att eleven ska reflektera över att olika vätskor har olika ytspänning och att de intermolekylära krafterna det...
Om det finns någon elev som har tid över är detta moment, samt nästa moment (4), något att arbeta med.
Tanken är att eleven ska reflektera över omgivande krafters påverkan på vattenmolekylerna.
Lärare...