Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

488 träffar
Moment

Lyssna eller avfärda?

Så när är det läge att från skolans sida bjuda in för att höra den ”andra sidan” av en fråga (för nyansens skull) och när är det läge att bara avfärda något som helt irrelevant och inte vä...
Moment

Moment 3: Film – Min film om vatten!

Lektionsmål: Eleven skapar en film där ord och begrepp används för att förklara vattenmolekylernas intra- och intermolekylära krafter och hur värmeenergin påverkar molekylrörelsen (intra = mellan ato...
Moment

Moment 2: Vattnet som kokade ur grytan

I moment 2 tränas eleven i att beskriva vattenmolekylens rörelse i en text där ord och begrepp används. Ett dokument delas av en elev i varje grupp i Drive och alla i gruppen ska ha behörigheter att s...
Moment

Moment 1: Fokus!

Fokus i momentet är att få förståelse för vad det faktiskt är som händer då temperaturen förändras. Dela in klassen i grupper om 5-7 st elever inför moment 1.  
Moment

Tillit

I detta momentet distanserar vi oss lite från uttrycket okritiskt tänkande och fokuserar på att kalla det tillit istället. Vi exemplifierar och övar. Förbered Förberedmomentet innan lektionen genom a...
Moment

Repetition i källkritik

Ett moment i vilket du som lärare repeterar grunderna i källkritik för eleverna. Förbered Förbered genom att själv repetera stoffet och genom att plocka fram lämpliga länkar, texter och/eller exempel...
Moment

Hur vet vi att månen inte är gjord av ost?

Ett moment i vilket du som lärare inleder det korta arbetsområdet genom att ställa en väldigt enkel fråga och väntar på svaret. Förbered Se till att du har koll på källkritikens abc, friska upp grundl...
Moment

Moment 5: Tid över?

Om det finns någon elev som har tid över, är detta moment något att arbeta med. Tanken är att eleven ska reflektera över att olika vätskor har olika ytspänning och att de intermolekylära krafterna det...
Moment

Moment 4: Tid över?

Om det finns någon elev som har tid över är detta moment, samt nästa moment (4), något att arbeta med. Tanken är att eleven ska reflektera över omgivande krafters påverkan på vattenmolekylerna. Lärare...
Moment

Moment 2: Förklara experimentet i en skärminspelning

Dags att förklara en kort film i en egen inspelning, med ett digitalt verktyg. Det som ska förklaras i en skärminspelning är ”Hur håller droppen ihop?” Vid behov: Repetera instruktionsfilm...