Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

488 träffar
Moment

Min fakta är bättre än din fakta, mitt tyckande är bättre än ditt tyckande, min tro är bättre än din tro?

Det här är ett tredelat moment för att få eleverna att reflektera över att det är lättare att jämföra/diskutera/argumentera fakta (för att det går att kontrollera) än tyckande (för att smaken är som b...
Moment

När vet jag, när tycker jag och när tror jag?

Det här momentet syftar till att få eleverna att reflektera över arbetsområdets tre centrala begrepp och när dessa bäst används. Läraren går med fördel rakt in i övningen. Låt eleverna fundera över f...
Moment

Smaka på trons gränser

Här möter du ännu ett kort moment för att få eleverna att reflektera över att tro till sin natur rör sig i ett område där vi inte kan bevisa påståenden i vetenskaplig bemärkelse. Syftet är inte att ut...
Moment

Smaka på vetenskapens gränser

Det är också ett kort moment för att få eleverna att reflektera över att det vi vet har gränser och att vetenskapen inte (än) har alla svar på saker som rör vår existens och vårt ursprung. Syftet är i...
Moment

Oändligheten är större än vad vi kan förstå

Det här är ett kort moment för att få eleverna att reflektera över oändligheten. Detta koncept är lämpligt att börja med eftersom det är så otroligt abstrakt och på många sätt rör sig till gränslandet...
Moment

Genomgång av Pedagogisk Planering

Gå igenom den Pedagogiska Planeringen. Lägg särskild vikt vid vad som faktiskt ska göras under arbetsområdet, vilka färdigheter som övas och vilka kunskapskrav som ska bedömas. Informera eleverna om a...
Moment

Introduktion av arbetsområde

Ställ följande frågor till eleverna: Hur många här vet att Gud finns? Hur många här tror att luft existerar? Hur många här tycker att nazisterna startade andra världskriget? Hur många här tycker att...
Moment

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen och hela arbetsområdet. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser&#...
Moment

Övergångar mellan vattnets former – moment 1

Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om experimentet “Isbi...
Moment

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 3

Dela upp blandningen Blanda salt, grus och vatten i en skål och rör runt. Dela in eleverna, eventuellt genom lottning, i par eller mindre grupper. Låt varje par/grupp få varsitt glas med vattenblandni...