Deltagare: Enskilt
Under pausen ska eleverna blinka med höger öga när de knäpper med vänster hand. Sedan byter de snabbt och blinkar med vänster öga och knäpper med höger hand. Skifta under några minu...
Deltagare: Alla
Klassen bildar två led parallellt med varandra. Två och två håller de sedan händerna mot varandra för att bilda en tunnel. Vid uppmaning börjar paret längst bak att springa genom tunne...
Ett moment i vilket du går igenom den pedagogiska planeringen.
Förbered
Förbered momentet innan lektionen genom att plocka fram och gå igenom den pedagogiska planeringen.
Genomför
Gå ig...
Deltagare: Parvis
Att diskutera när man promenerar har visat sig öka kreativiteten. Passa därför på när det passar att låta eleverna få en uppgift eller fråga att diskutera under en bestämd tid. Disku...
Målet med momentet:
att repetera negativa och positiva tal och
att formulera vardagsnära situationer, med negativa och positiva tal.
Eleverna är i grupper om tre.
Visa följande diskussionsuppgift fö...
Dela ut och gå igenom post-it-lapparna med deras uppskattningar. Med hjälp av svaren från uppgiften “2 cirklar” kan var och en avgöra kvaliteten på sin uppskattning.
Detta är tredje gången ni gör en...
Det är dags för en EPA.
EPA är en metod som går ut på att eleverna först jobbar en stund Enskilt, därefter i Par och avslutningsvis följer man som lärare upp resultaten på något vis med Alla.
Dela u...
Målet med momentet: Eleven använder additionstecken och subtraktionstecken för att göra en beskrivning av räknesättet exakt.
Dela in i grupper om tre.
Berätta för eleverna vilken grupp de tillhör....
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med omkretsen på cirklar.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna uppskatta och beräkna omkretsen av cirklar samt kunna rita och göra exe...
Samtala med eleverna om förra övningen “Trianglar”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om uppskat...