Dela ut och gå igenom post-it-lapparna med deras uppskattningar. Med hjälp av svaren från uppgiften “2 rektanglar” kan var och en avgöra kvaliteten på sin uppskattning.
Nästa gång det är dags för upp...
Det är dags för en EPA.
EPA är en metod som går ut på att eleverna först jobbar en stund Enskilt, därefter i Par och avslutningsvis följer man som lärare upp resultaten på något vis med Alla.
Dela u...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med omkretsen på rektanglar.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna uppskatta och beräkna omkretsen av rektanglar samt kunna rita och göra egn...
Börja med att titta på musikvideon “Omkretsen” (se nedan). Ni kommer återkomma till filmen flera gånger under kommande lektioner.
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som han...
Arbetsområdets sista moment.
Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet.
Vad har varit bra och vad kan göras bättre till nästa gång?
Använd bifogat formulär eller använd en egen utvärderingsmetod s...
Målet med momentet:
att repetera negativa och positiva tal och
att formulera vardagsnära situationer, med negativa och positiva tal.
Eleverna är i grupper om tre.
Visa följande diskussionsuppgift fö...
Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring vad i sitt liv, sina åsikter och sin personlighet de skulle ha lättast att ändra.
Låt alla elever själva gå igenom påståendena och rangordna dem p...
Detta är arbetsområdets näst sista moment och det som bör tillåtas ta längst tid och få mest fokus.
Eleverna har under förra momentet gått igenom och fått öva den vetenskapliga metoden och nu är det...
Ett moment i vilket läraren visar filmen som illustrerar den vetenskapliga metoden, vid behov förtydligar hur den vetenskapliga metoden fungerar och låter eleverna öva i att formulera sig i enlighet m...
Den vetenskapliga metoden är arbetsområdets avslutande del. Börja därför med att kort med hjälp av klassen repetera vad klassen lärt sig hittills. Rimligtvis kommer ni fram till något liknande detta:...