Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

344 träffar
Resursmaterial

Samer och samiska

Den 6 februari är det Samernas nationaldag. Den firas över hela Sápmi. Samerna bor i fyra länder: Ryssland, Finland, Norge och Sverige. Detta stora landområde kallas för Sápmi. Här följer ett förslag på upplägg för en till två lektioner om samer och samiska kring språk, kultur, klimatkris, rennäring och gruvkonflikter.
Resursmaterial

Kul med jul – rolig tävling

Här hittar du en rolig jultävling för ditt klassrum!
Resursmaterial

Tillit och samhörighet – ge bort snälla klappar

Här hittar du fyra övningar som stärker tilliten och tillhörigheten i klassen. Eleverna får ge varandra snälla klappar genom enkla övningar.
Resursmaterial

20 frågor om julen – en tipsrunda

Här hittar du 20 frågor om julen i form av en tipsrunda. Skriv ut, sätt upp och ha det trevligt tillsammans. Facit medföljer.
Resursmaterial

Planeterna i vårt solsystem

Med denna resurs kommer du att kunna ge dina elever kunskap om solen, månen, jordens och de andra planernas uppkomst samtidigt som de jobbar med språkutveckling genom detta arbete. Materialet består a...
Resursmaterial

Today´s outfit

För att motivera eleverna att prata och träna på uttal samt få dem att utöka sitt ordförråd kan man få dem att prata om saker kopplade till deras vardag och redovisa detta på ett roligt sätt. Målet me...
Resursmaterial

Ny utställning på Malmö museum med uppföljningsmaterial: Barn har också rättigheter!

I mars öppnar utställningen ”Barn har också rättigheter!” på Malmö museum. En kostnadsfri workshop i utställningen erbjuds för elever i åk 6. Följ gärna upp besöket i skolan med material från "My human rights" i denna resurs.
Resursmaterial

Pollinering – Hur går det till?

Den här resursen innehåller lektionsplaneringar för åk 1-3 och 4-6 om pollinering och dess deltagare så som blomflugor, humlor, bin och fjärilar. Du hittar även informationshäfte om pollinering, de olika insekterna och beskrivande bilder och planscher att skriva ut.
Resursmaterial

Min läsdagbok

Det här materialet är utformat för att stärka elevers läsande och deras förmåga att reflektera över böcker. Genom en läsdagbok med frågor får eleverna möjlighet att sätta ord på sina läsupplevelser, utforska handlingar, karaktärer och miljöer samt koppla berättelserna till sina egna erfarenheter.
Resursmaterial

World´s Children´s Prize

Man vet att man fångat sina elever när man hör dem energiskt diskutera ens undervisningsmaterial i matsalen. När ens elever bli berörda och upprörda blir de engagerade och då vet man att man lyckats m...