På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
A) Eleverna står upp bakom sina bänkar. Pedagogen räknar alla i klassen så att alla får memorera en siffra (25 elever → siffrorna 1-25). Sen ropar pedagogen ut två siffror “7” och “19” som byter plats...
På Globalamålens webbplats finns tillräckligt med information för att presentera de globala målen. Under varje mål hittar du dess delmål som mer detaljerat förklarar vad som behöver göras för att uppn...
Detta moment lägger fokus på hur man kan bli en mer medveten konsument. Här ges konkreta tips på hur man kan konsumera mer hållbart, handla mindre och vad man ska tänka på för att inte bidra till den...
Den här Brain Breaken behöver antingen ett klassrum med flera fönster eller att man använder stora papper och tejpar upp på väggen. Pedagogen tar med tavelpennor så att varannan elev i klassen får en...
Pedagogen delar in eleverna i grupper om fem till sex personer. Varje grupp ska bilda en ring genom att hålla i varandras händer. Den som gick och la sig senast i går kväll börjar som gruppens “starta...
Alla knyter en ballong kring ena benet, sen gäller det att smälla alla andras ballonger och rädda sin egen.
Leken höjer energinivån och har ett tävlingsmoment. Varning för höga ljud.
Material: bal...
Denna lek är en variant på “Sten, sax, påse” men görs i grupper.
Klassen delar in sig i två grupper som ställer sig på led mitt emot varandra. Grupperna bestämmer vilket tecken de ska välja och när b...
En riktig klassiker som gör att gruppen både blir glad och får röra på sig. Deltagarna får sätta sig i en ring och varje person blir tilldelad en fruktidentitet. Det är bra om det finns minst 5 person...
Dela ut lappar med olika frukter på till alla, säg att de inte ska visa lappen för de andra. Förslagsvis räcker det med 4-5 olika frukter per grupp.
Instruktionen är: Stå i en ring, håll varandr...
Till läraren: När du tycker att det är dax att repetera vad ni har gått igenom passa då på att göra det stående.
Skriv nyckelord eller meningar på tavlan eller på en power point. Låt eleverna repete...