Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

347 träffar
Resursmaterial

Alla hjärtans dag då och nu – frågor

Varför firar vi egentligen "Alla hjärtans dag"? Var kommer dagen ifrån och vem var egentligen Valentin? I denna kahoot kan eleverna få en kort bakgrund till denna uppmärksammade och diskuterade dag.
Resursmaterial

Om djurens beteende – följ med till Naturhistoriska museet

Följ med på minivisning, utan att komma till museet! Museipedagog Louise tar med er på en kort tur i utställningen ”Natur i Sverige” och jämför beteenden hos några av djuren där.   Minivis...
Resursmaterial

Mät djuren på Naturhistoriska museet!

Vem är störst, en fisködla, en bläckfisk eller en mångfoting? I det här interaktiva materialet i 360 grader får eleverna mäta djuren i Naturhistoriska riksmuseets utställning Fossil och evolution.
Resursmaterial

Inte nudda marken

Här hittar du en lekfull övning som innehåller både fysisk aktivitet och samarbetsmöjligheter! Den är lika rolig som den är enkel – flytta er utan att nudda marken!    Mer om den sociala h...
Resursmaterial

Kom igång med snacket kring psykisk ohälsa

Syftet med denna resurs är att få igång diskussioner kring ett ämne som är högst aktuellt och tillsammans i grupp få reagera. 
Resursmaterial

6. Trygghet och studiero – universum väntar på dig

I denna serie av sex avsnitt får du som pedagog ett enkelt och smidigt arbetsmaterial för att påbörja arbetet med trygghet och studiero. Värdegrundsarbetet är något som ska genomsyra allt vi gör i sko...
Resursmaterial

Läslista – blickar framåt och bakåt!

Så spännande med ett nytt årtionde och nya läsår! Hur ser världen ut under de närmast åren? Vi finner svaret genom att läsa böcker som både blickar framåt och bakåt.
Resursmaterial

Kartorna ljuger för oss!

Få saker upprör elever lika mycket som att få reda på att något de lärt sig i skolan (eller livet) varit en lögn. Detta är särskilt tydligt när du som geografilärare får berätta för eleverna att värld...
Resursmaterial

Ro över floden – problemlösning i matematik

Problemet består i att en grupp vuxna samt två barn ska ro över en flod. Gummibåten som de har till förfogande kan ta begränsad last (ca 85 kg). Hur ska de på enklaste sätt göra för att ta sig över? Det gäller i första hand för eleverna att hitta ett sätt att få alla över. Därefter utvidgas problemet med bland annat olika antal vuxna.
Resursmaterial

Strategier för tillhörighet

Ny klass eller grupp skapar stor osäkerhet hos hjärnan som tolkar nya okända människor som fiender tills motsatsen är bevisad. När du som pedagog får en ny grupp är det knappt lönt att påbörja någon i...