Deltagare: Parvis
Eleverna ställer sig mitt emot varandra och blir uppmanade att göra följande:
Sätt höger armbåge mot partnerns högra armbåge.
Sätt vänster armbåge mot partnerns vänstra armbåge.
Gör...
Deltagare: Alla
Ni behöver en uppblåsbar badboll eller en ballong (eller flera om man vill ha en större utmaning och mer rörelse). Nu är utmaningen att tillsammans hålla bollen/bollarna i luften under...
Deltagare: Parvis
Att diskutera när man promenerar har visat sig öka kreativiteten. Passa därför på när det passar att låta eleverna få en uppgift eller fråga att diskutera under en bestämd tid. Disku...
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde i teknik som heter “Flyt farkost flyt”. Under arbetets gång kommer de att lära om formens betydelse för att ett föremål ska kunna flyta oc...
Skriv lektionsmålet på tavlan ”Kunna få en lerklump att flyta i vatten”.
Säg att ni strax ska göra ett experiment. Gå först igenom ett VÖL-diagram.
Dela ut varsitt individuellt VÖL-diagram till elev...
I detta moment ska eleverna få göra experimentet “Lerklump”. Titta på videon med samma namn, se nedan. Pausa filmen när instruktionsrutan visas och låt eleverna få genomföra experimentet:
Lerk...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under passet. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram. ...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om experimentet “Lerk...
Berätta att ni under denna lektion ska lära om flytkraft och hur man kan bygga farkoster som kan bära mycket och tung last.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna bygga en farkost med aluminiumfoli...
I detta moment ska eleverna få göra experimentet “Ett skepp kommer lastat”. Titta på videon med samma namn, se nedan.
Efter filmen är det dags att själva genomföra experimentet.
Ett skepp kom...